‘Black Friday zet retailers voor duivels dilemma’

‘Black Friday zet retailers voor duivels dilemma’

De vele kortingen in aanloop naar Black Friday en op de koopdag zelf dwingen winkeliers te kiezen tussen omzet en winst. Het koopjesfestijn zet retailers voor een ‘duivels dilemma’, constateert advieskantoor Oliver Wyman op basis van zijn eigen rapport. 

Dat rapport kwam tot stand op basis van een vragenlijst onder 23 duizend personen. Daaruit blijkt dat een grote meerderheid van de consumenten van plan is op Black Friday cadeaus te kopen voor de feestmaand. Dit betekent dat de retailers die meedoen aan de kortingsacties hun marktaandeel en omzet zullen zien groeien. Aan de andere kant hebben de kortingen gevolgen voor de winstmarges en kunnen ze de winst eroderen. 

Partner Coen de Vuijst van het advieskantoor zegt hierover: “Winkelketens zullen belangrijke keuzes moeten maken. Ze moeten een juiste balans vinden tussen enerzijds omzet en marktaandeel en anderzijds marge." Daarnaast moeten retailers volgens De Vuijst heel alert zijn en razendsnel reageren op prijs en promotiekeuzes van concurrenten. "Ik neem aan dat ze al diverse scenario’s hebben uitgewerkt. Het worden spannende dagen waar veel van afhangt.”
 

Reacties 3


Jelle N 29 nov, 15:44

Gunnen was geweldig daar deed je als detaillist je best voor, maar klanten denken tegenwoordig meer aan prijsjes, dus ook moet de kleine ondernemers nu mee doen met die flauwekul. Missen anders echt de boot. Jammer. Oude tijden komen niet meer terug. Weg gezelligheid. KUT internet. Maken alles kapot.


Machiel R 28 nov, 13:34

@ JA Vos: de reden waarom velen de hele week stunten ipv alleen op vrijdag is omdat de consument het niet accepteert dat je geen "uitzondering" voor hem/haar maakt omdat hij geen tijd had op vrijdag.
Ik ben het wel eens met Je opmerking over uitholling en voorraadcontrole. Nog mooier is de stelling van Decathlon, die doen gewoon niet mee omdat ze altijd al een scherpe prijs bieden. Als je dat vol durft te houden zal de klant het alleen maar waarderen, ook buiten de stuntperiodes als black friday.


J.A. Vos 28 nov, 09:12

Eerlijk gezegd vind ik de hele black friday discussie een opgeblazen fenomeen welke zijn doel volkomen voorbij schiet. Veel ketens stunten de gehele week al met black friday aanbiedingen, waarschijnlijk om de tegenvallende omzetten en de wederom te hoge voorraden door een slecht inkoopbeleid, te compenseren. De klant krijgt het gevoel dat het hele jaar sprake is van opruiming.
Vooral de ketens zijn hier debet aan. Winsten worden hier nog nauwelijks gemaakt.
Stop met die zinloze uitholling van je eigen bestaansrecht en probeer aan de inkoopkant je voorraden onder controle te houden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!