De vele kortingen in aanloop naar Black Friday en op de koopdag zelf dwingen winkeliers te kiezen tussen omzet en winst. Het koopjesfestijn zet retailers voor een ‘duivels dilemma’, constateert advieskantoor Oliver Wyman op basis van zijn eigen rapport. 

Dat rapport kwam tot stand op basis van een vragenlijst onder 23 duizend personen. Daaruit blijkt dat een grote meerderheid van de consumenten van plan is op Black Friday cadeaus te kopen voor de feestmaand. Dit betekent dat de retailers die meedoen aan de kortingsacties hun marktaandeel en omzet zullen zien groeien. Aan de andere kant hebben de kortingen gevolgen voor de winstmarges en kunnen ze de winst eroderen. 

Partner Coen de Vuijst van het advieskantoor zegt hierover: “Winkelketens zullen belangrijke keuzes moeten maken. Ze moeten een juiste balans vinden tussen enerzijds omzet en marktaandeel en anderzijds marge." Daarnaast moeten retailers volgens De Vuijst heel alert zijn en razendsnel reageren op prijs en promotiekeuzes van concurrenten. "Ik neem aan dat ze al diverse scenario’s hebben uitgewerkt. Het worden spannende dagen waar veel van afhangt.”