De kruisbestuiving tussen Ekomenu en Willem&Drees

De kruisbestuiving tussen Ekomenu en Willem&Drees

Biologische maaltijdboxen leveren, dat doen zowel Ekomenu als Willem&Drees. De een met een focus op verschillende leefstijlen van de klant (Ekomenu), de ander met een zo kort mogelijk lijntje met de boer en extra aandacht voor de herkomst van de levensmiddelen (Willem&Drees). Eind november kondigden de twee partijen aan samen verder te gaan. Hoe gaat die formule eruitzien?

Ekomenu bestaat sinds eind 2016 en werkt samen met biologische supermarkt Ekoplaza. Klanten kunnen bij het concept een maaltijdbox bestellen met biologische producten en passende recepten. Ekomenu houdt rekening met de dieetwensen van de klant en biedt bijvoorbeeld boxen aan voor vegetariërs, veganisten of klanten die koolhydraatarm eten. In totaal zijn er twaalf verschillende ‘leefstijlen’ waar uit gekozen kan worden. 

Willem&Drees is opgericht in 2014 als online winkel waar klanten hun versproducten thuis kunnen laten bezorgen. In 2016 gaat Willem&Drees samen met Beebox en bezorgt het bedrijf biologische maaltijdboxen, maar geeft het de consument ook de kans om losse producten te bestellen. Het concept zorgt voor een korte...

Biologische maaltijdboxen leveren, dat doen zowel Ekomenu als Willem&Drees. De een met een focus op verschillende leefstijlen van de klant (Ekomenu), de ander met een zo kort mogelijk lijntje met de boer en extra aandacht voor de herkomst van de levensmiddelen (Willem&Drees). Eind november kondigden de twee partijen aan samen verder te gaan. Hoe gaat die formule eruitzien?

Ekomenu bestaat sinds eind 2016 en werkt samen met biologische supermarkt Ekoplaza. Klanten kunnen bij het concept een maaltijdbox bestellen met biologische producten en passende recepten. Ekomenu houdt rekening met de dieetwensen van de klant en biedt bijvoorbeeld boxen aan voor vegetariërs, veganisten of klanten die koolhydraatarm eten. In totaal zijn er twaalf verschillende ‘leefstijlen’ waar uit gekozen kan worden. 

Willem&Drees is opgericht in 2014 als online winkel waar klanten hun versproducten thuis kunnen laten bezorgen. In 2016 gaat Willem&Drees samen met Beebox en bezorgt het bedrijf biologische maaltijdboxen, maar geeft het de consument ook de kans om losse producten te bestellen. Het concept zorgt voor een korte keten tussen boer en consument en vertelt het verhaal achter zijn producten.

Reden van de samensmelting is dat beide partijen groeien en opereren in hetzelfde segment: biologisch. “Door krachtenbundeling hebben we meer massa en kunnen we enerzijds de keten nog duurzamer maken door het logistiek beter te organiseren en anderzijds hebben we zo een betere kostenbesparing”, legt Ekomenu-oprichter Jack Stroeken uit. Willem&Drees-klanten kunnen bovendien gebruikmaken van de extra faciliteiten van Ekomenu, zoals het kiezen van de recepten. Consumenten die bij Ekomenu komen kunnen straks ook losse producten bestellen, iets dat eerder niet kon. “Dus de pluspunten van beide merken willen we gaan aanbieden voor de hele groep”, vertelt Stroeken. “Als een soort kruisbestuiving.”

Organisch gegroeid
Willem&Drees en Ekomenu waren niet op zoek naar een partner om mee te fuseren. Het is organisch zo gegroeid. Maar de fusie komt ook niet helemaal uit de lucht vallen, want Stroeken werkte 2,5 jaar voordat hij met Ekomenu startte als directeur bij Beebox, de voorloper van Willem&Drees. “We kenden elkaar heel goed als organisatie en er is altijd goed contact geweest.” De overlap in inkoop maakte het logisch om verdere samenwerking te onderzoeken en zo beide bedrijven efficiënter te maken.

Zowel Willem&Drees als Ekomenu richt zich op de bewuste consument, die het belangrijk vindt om biologisch te eten. Dat maakt de twee partijen naar eigen zeggen anders dan concurrenten als HelloFresh, Albert Heijn en Marley Spoon. “Die zitten puur op gemak, niet nadenken over wat je vanavond moet eten, meer mainstream”, verduidelijkt Stroeken. Niet alleen de verschillende leefstijlen die Ekomenu aanbiedt, maar ook de herkomst van de producten die bij Willem&Drees onder de aandacht wordt gebracht, sluiten aan bij de wensen van die bewuste doelgroep. “Die consument wil weten waar zijn voedsel vandaan komt, hoe het is geproduceerd en die heeft veel interesse in voeding”, stelt Stroeken. “Dat is het grootste verschil tussen Ekomenu en Wilem&Drees enerzijds, en andere aanbieders anderzijds.”

Platform
Naast dat beide concepten elementen van elkaar overnemen, lanceren ze samen het gratis contentplatform ‘Voeljelekker.nl’. “Op de website ben je toch beperkt in de hoeveelheid verhalen die je kunt vertellen. Dat gaan we nu op een specifiek platform aanbieden.” Op het platform komt informatie over de producten, tips, recepten en andere informatie die overeenkomt met de interessegebieden van hun consumenten.

Hoewel het logistieke proces nu onder één dak plaatsvindt en er een gezamenlijk platform komt, blijven Ekomenu en Willem&Drees apart functioneren. Er is geen sprake van een naam waar beide concepten onder verder gaan. “Het is primair gericht op de organisatie integreren, de supplychain, de korte keten, ict en samenwerken. Dat zijn de speerpunten in de eerste fase”, legt Stroeken uit. “Hoe dat verder in de toekomst gaat, gaan we rustig bekijken.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!