Zes vragen over de terugkeer van Kijkshop

Kijkshop is terug. De formule - die op het hoogtepunt ruim honderd winkels had - ging begin 2018 failliet, maar begint een tweede leven als onlineplatform. Zes vragen.

Kijkshop is terug. De formule - met op het hoogtepunt ruim honderd winkels - ging begin 2018 failliet, maar begint een tweede leven als onlineplatform. Eigenaar is Konrad van den Bosch. Hij is de man achter DirectSale, een internetgroothandel die in 2001 is opgericht en die sinds 2016 een webshop heeft die voor iedereen toegankelijk is. 

Hoe zat het ook alweer met Kijkshop?
Kijkshop verkocht onder meer consumentenelektronica en sieraden. Het eerste filiaal werd in 1973 in Den Bosch geopend en was destijds zeer vernieuwend. Er werden producten in glazen vitrines uitgestald; klanten konden productnummers op een formulier schrijven en dat inleveren bij de balie. De winkel had zo weinig medewerkers nodig. Kijkshop groeide uit tot een keten met ruim honderd winkels. In maart 2017, toen er nog 87 van over waren, werd de sluiting van twintig filialen aangekondigd vanwege aanhoudende verliezen. De Zweedse eigenaar, investeerder The One, zei dat de winkels in hun oude vorm geen toekomst meer hebben. Er werd besloten Kijkshop om te vormen, waarbij de nadruk meer lag op verkoop via internet. De ingreep kwam te laat. In januari 2018, met toen nog ruim zestig winkels, werd het faillissement aangevraagd. Zo'n vierhonderd mensen verloren hun baan. Een doorstart zat er niet in.

Waarom is Kijkshop terug?
Konrad van den Bosch heeft de merknaam gekocht. Zijn webshop DirectSale heeft een beperkte naamsbekendheid en hij hapte dan ook toe toen de Zweedse investeringsmaatschappij The One hem aan het einde van de zomer benaderde of hij interesse had in de naam Kijkshop. Moest er flink in de buidel worden getast? Van den Bosch: "Nou, ik sta bekend als een koopman. Laten we het erop houden dat we een passende deal hebben gemaakt." De nieuwe eigenaar brengt Kijkshop terug als onlineplatform. Plannen voor fysieke winkels zijn er niet.

Hoe denkt Kijkshop zich te onderscheiden?
Het motto van Kijkshop is: 'De leukste producten voor scherpe prijzen'. Kijkshop biedt op dit moment naar eigen zeggen zo'n 200 duizend producten aan die direct van de officiële importeur of distributeur worden verstuurd. Dropshipping heet dat. Kijkshop heeft zelf geen voorraad. Er zijn op dit moment tien productcategorieën: beeld & geluid, foto & video, computer, telefonie, printers & network, keuken, speelgoed & gaming, huis & veiligheid, tuin & klussen, sport & verzorging. De komende tijd wordt het assortiment uitgebreid tot meer dan een miljoen producten.

Welke producten worden toegevoegd?
Onder meer sieraden en horloges van Lucardi. Ook muziekinstrumenten en dj-apparatuur van Bax-shop worden toegevoegd. "Alles wat in het verleden sterk was bij Kijkshop gaan we weer terugbrengen. En we willen ook heel graag planten en bloemen toevoegen aan het platform." Uiteindelijk zouden ook sterke local heroes hun voorraad bij Kijkshop moeten kunnen tonen, is het idee

Kijkshop zegt 'ultiem betaalgemak' te bieden. Wat is dat?
Klanten kunnen desgewenst kiezen voor betaling in drie termijnen: een derde nu, een derde binnen dertig dagen en een derde binnen zestig dagen. En dat tegen nul procent rente. Ook kan er onder meer worden gekozen voor Klarna (betalen na levering) en voor moderne opties als Apple Pay, Tikkie en OK. Bestellingen worden gratis verzonden. Voor het retourneren van producten rekent Kijkshop 2,95 euro. "Dit doen wij omdat we het belangrijk vinden dat de consument een bewuste keuze maakt. Vijftig procent van dit bedrag reserveren wij voor goede doelen die milieu en welzijn ondersteunen en een lokaal karakter dragen", vertelt Van den Bosch

Met wie doet Van den Bosch dit?
Met Wesley Heil (de financiële man), Dario Di Bella ('een programmeur met gouden handjes') en Tjeerd Barthen, de oprichter van sportschoolketen SportCity. "Wij acteren vanuit winkelcentrum Winkelhof Leiderdorp. We zitten met de kantoren in de sportschool. Voor SportCity en Fit For Free doen we de loyaltyactiviteiten."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen