Kijkshop komt terug. Alweer? Jazeker, zij het in geheel andere vorm: geen winkels, geen webshop, maar een liveshoppingplatform. Mede-initiatiefnemer Koen Naber heeft er alle vertrouwen in.

 

Kijkshop opent zijn eerste winkel in 1973 in Den Bosch. De winkelformule is opzienbarend: alle producten staan in een glazen vitrine. Productnummers staan er op kaartjes bij. Klanten kunnen het nummer opschrijven en bij de kassa afgeven, waarna een medewerker het uit het magazijn haalt. Hierdoor kan Kijkshop met minder personeel toe en zo de kosten beperkt houden.


Onder de vleugels van Vendex groeit Kijkshop in de jaren zeventig en tachtig flink door. In 1987 zijn er veertig filialen en is Kijkshop de grootste speler in horloges en walkmans in Nederland. Het hoogtepunt wordt bereikt in 1994. De honderdste winkel opent zijn deuren, de omzet is toegenomen tot 350 miljoen gulden en toenmalig directeur Paul Schouwenaar ziet ruimte voor nog eens een verdubbeling van het winkelbestand. De succesformule volgens hem? Klanten zitten niet te wachten op opdringerig winkelpersoneel en weten prima wat ze willen.


Vanaf begin deze eeuw verandert er veel. Tussen 2002 en 2007 wisselt Kijkshop twee keer van eigenaar. Eerst neemt investeerder CVC de formule over. In de vijf...