Het Nederlandse damesmodemerk Yaya heeft voor dit jaar winkelopeningen in Groningen en Zwolle gepland. Ook over de grens komen er filialen bij, twee in Frankrijk en in Ierland maakt het merk zijn debuut met een eerste vestiging. Het totale winkelbestand komt na de winkelopeningen uit op 26.
Het Nederlandse winkelportfolio staat nu nog, met filialen in onder meer Den Bosch, Arnhem en Haarlem, op zeven. Yaya is selectief wat betreft het openen van nieuwe winkellocaties, vertelt medeoprichter Patrick Draijer aan RetailTrends. "We zien nog ruimte voor filialen in Maastricht, Utrecht, Bergen en eventueel in Laren. Daarna is het in Nederland wel klaar." Yaya opende zijn eerste buitenlandse winkel vier jaar geleden in het Belgische Knokke. Later volgden filialen in Duitsland, Frankrijk, Polen en Luxemburg.
De zorgvuldige keuze voor fysieke winkels is volgens Draijer een van de redenen waardoor Yaya het wel lukt zijn hoofd boven water te houden in de roerige damesmodebranche. "Als je het met Didi vergelijkt dan hebben wij veel minder winkels en daarbij minder hoge huren. Daarnaast is ons draagvlak breder, omdat we fanatiek inzetten op de samenwerking met retailpartners. Én wellicht verkopen wij iets dat de consument meer aanspreekt."
Yaya werd ruim 25 jaar geleden opgericht door Patrick en Marco Draijer en een vriend van hen. Het modelabel verkoopt dameskleding en woonaccessoires in het middensegment en staat bekend om het gebruik van zachte kleuren en stoffen. Yaya verkoopt via zijn eigen winkels, webshop en wholesale-partners. Wereldwijd zijn er zo’n 2500 verkooppunten van het merk te vinden.
Draijer vertelt aan RetailTrends onder meer over e-commerce, het zoveel mogelijk vermijden van uitverkoop en mindere tijden van Yaya. Lees hier het hele interview.
Reacties 0