H&M mag sportkleding verkopen met parallelle strepen erop, zo is na een juridische strijd van 23 jaar besloten. Het door de modeketen gebruikte strepenteken maakt geen inbreuk op Adidas’ drie-strepenmerken, beoordeelde het Gerechtshof Den Haag dinsdag in hoger beroep.
Adidas spande in 1997 een kort geding aan tegen de verkoop van de ‘Work Out’-fitnesskleding door H&M. De twee parallelle strepen op de sportartikelen zouden te veel lijken op het drie-strepenmerk van Adidas, wat volgens het Duitse bedrijf verwarring kon veroorzaken onder consumenten.
Eerder werd Adidas via een hoger beroep, twee zaken bij de Hoge Raad en een gang naar het Europese Hof van Justitie in het gelijk gesteld. Het Gerechtshof Den Haag koos ditmaal in hoger beroep echter voor de kant van H&M. De ruimte tussen de strepen zou 'relevant kleiner' zijn dan de dikte van de strepen; bij Adidas zijn deze gelijk. Volgens het hof is er ‘onvoldoende reden om aan te nemen dat er sprake is van verwarringsgevaar’. De 23-jarige strijd heeft de retailers waarschijnlijk tienduizenden euro's gekost.
Reacties 0