Ik ontvang nogal wat persberichten van retailers. Vaak zijn die persberichten informatief en relevant (zo, dat was het positieve deel, hebben we dat ook weer gehad), maar vaak ook zo nietszeggend dat een totale leegte je tegemoet treedt. Hier bijvoorbeeld eentje van de firma Wibra: ‘Wibra is een samenwerking aangegaan met strategisch retailadviesbureau Crossmarks om de retailstrategie te herijken. Met de aangepaste strategie wil Wibra nog beter inspelen op ontwikkelingen in de retailmarkt en tegemoetkomen aan de veranderende wensen van de consument.’ Huh? Wat staat hier eigenlijk? Kort samengevat: hier staat eigenlijk niks. Wat is dan de retailstrategie van Wibra? Hoe gaat die herijkt worden? Wat zijn dat voor ontwikkelingen in de retailmarkt? En wat zijn die veranderende wensen van de consument? Een persbericht dat in twee zinnen vier vragen weet op te roepen – het is aan de ene kant ook wel knap. Aan de andere kant: hé Wibra, als je niks concreets te melden hebt meld dan ook niks. (Even heel iets anders: de eigenaar van Wibra blijkt al langere tijd thuis te zitten. Ik ken wel eigenaren die hun directeur op non-actief stellen, maar andersom is geheel...
Column: bij veel persberichten treedt me een totale leegte tegemoet
Ik ontvang nogal wat persberichten van retailers. Vaak zijn die persberichten informatief en relevant (zo, dat was het positieve deel, hebben we dat ook weer gehad), maar vaak ook zo nietszeggend dat een totale leegte je tegemoet treedt. Hier bijvoorbeeld eentje van de firma Wibra: ‘Wibra is een samenwerking aangegaan met strategisch retailadviesbureau Crossmarks om de retailstrategie te herijken. Met de aangepaste strategie wil Wibra nog beter inspelen op ontwikkelingen in de retailmarkt en tegemoetkomen aan de veranderende wensen van de consument.’ Huh? Wat staat hier eigenlijk? Kort samengevat: hier staat eigenlijk niks. Wat is dan de retailstrategie van Wibra? Hoe gaat die herijkt worden? Wat zijn dat voor ontwikkelingen in de retailmarkt? En wat zijn die veranderende wensen van de consument? Een persbericht dat in twee zinnen vier vragen weet op te roepen – het is aan de ene kant ook wel knap. Aan de andere kant: hé Wibra, als je niks concreets te melden hebt meld dan ook niks. (Even heel iets anders: de eigenaar van Wibra blijkt al langere tijd thuis te zitten. Ik ken wel eigenaren die hun directeur op non-actief stellen, maar andersom is geheel nieuw voor mij. Lijkt me wel wat voor een persbericht.)
Keigezellig netwerken
Veel persberichten gaan ook over plannen om op termijn pakweg vijftig, zestig of tweehonderd winkels te openen in, eveneens pakweg, Duitsland, Tsjechië, Nieuw-Zeeland of Canada. Dat ‘plannen op termijn’ is natuurlijk erg handig; een plan is iets anders dan een besluit en op termijn kan volgende week zijn, maar ook over een halve eeuw. Opvallend vaak gaan die op-termijn-plannen over nieuwe vestigingen bij onze Oosterburen. Het zou zomaar kunnen dat over een jaar of tien heel Duitsland is veranderend in één groot winkelcentrum, grotendeels in handen van Nederlandse retailers. Het zou ook zomaar niet kunnen. Vooruit, nog eentje dan. Ik heb werkelijk geen idee wat DRG is of doet, nou ja, dit doet het bedrijf in elk geval: een werkelijk ellenlang persbericht versturen bomvol clichés over een event. Zomaar een fragmentje: ‘De leveranciers hadden kosten nog moeite gespaard om zich van hun beste kant te laten zien.’ “Vijf jaar groei in bezoekers en vijf jaar groei in inspanningen van onze leveranciers heeft het Dynamo Retail Event doen uitgroeien tot een ware beurs waar we gister bijna duizend bezoekers mochten verwelkomen.” Aldus een trotse Leonie Immerzeel, projectleider Dynamo Retail Events. Van uur tot uur wordt verslag gedaan van het event, er komt werkelijk geen eind aan. Nou ja, toch wel: het einde bestaat uit een keigezellige borrel waar de bezoekers nog eens lekker informeel kletsend konden netwerken.
Blufplannen
Wat minder persberichten lijkt me een goed ideetje. En wat meer concrete persberichten zou helemaal mooi zijn. En wat zou ik gelukkig zijn als ik dit jaar zo’n soort persbericht zou mogen ontvangen: ‘Beste mediarelatie, in een vorig persbericht werd gemeld dat wij plannen hebben om zo’n vijftig winkels te openen in Duitsland. Dat was eerlijk gezegd bluf en niet zo’n beetje ook. We staan namelijk aan de vooravond van een faillissement met nul komma nul kans op een doorstart. Die Duitse blufplannen, die waren eigenlijk bedoeld om onze leveranciers gerust te stellen. Kun je dat oplichterij noemen? Ja, hoor. Waar ging het mis met onze keten? Slecht management, versleten formule, gedateerd assortiment, chaotische supplychain, wanstaltige service en niet te vergeten een frauderende cfo. Nou, dat was het wel zo’n beetje. Ik ben de komende jaren even niet beschikbaar voor interviews.’
Hans Verstraaten is hoofdredacteur van RetailTrends. Hij belicht elke maand retailonderwerpen door de bril van de consument. Reageren? Mail naar hansverstraaten@ retailtrends.nl.