'30 à 40 procent van de retailers valt komende jaren om'

'30 à 40 procent van de retailers valt komende jaren om'

Dertig à veertig procent van de retailers in Nederland is over vijf tot tien jaar verdwenen. Daarvan is directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail overtuigd. "Dat gaat zeker gebeuren."

Volgens Meerman heeft een grote groep retailers niet voldoende geld om het over een andere boeg te gooien. Ook beschikken velen volgens hem niet over de flexibiliteit om het anders te gaan doen, terwijl dat wel nodig is. "Wat deze tijd vraagt is dat de ondernemer heel kritisch kijkt naar hoe hij het altijd heeft gedaan en hoe hij het gáát doen. Die draai blijkt vreselijk moeilijk." Hij roept retailers op online goed zichtbaar te zijn en te investeren in social media.

Meerman zei dat rond het werkbezoek van koning Willem-Alexander en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken aan Beverwijk. Ze lieten zich bijpraten over hoe de gemeente erin is geslaagd om de leegstand fors omlaag te krijgen. Op RetailTrends is een reportage over dat bezoek te lezen.

Reacties

Het is niet zo vreemd dat retailers moeite hebben met veranderen als je uitgaat van de werking van ons brein. Onze snelwerkende brein, dat alles gebruikt wat er in is opgeslagen, haalt alleen maar oude ervaringen en reacties teloor schijn op veranderde omstandigheden. Met nog een stukje stress er bij om te overleven, vermoeidheid door de zorgen, lukt het nagenoeg niet creatiever te worden en te denken over innovatie. Misschien dat samenwerking, inzicht en ondersteuning bij vernieuwing (wat bij grote corporates al een hele opgave is ondanks de kennis de kan worden ingehuurd) zou kunnen helpen. Maar de verandering begint in het brein....en de vraag is of de retailer daar voldoende tijd voor neemt of rust voor heeft.

Geplaatst door Brigitte Hulscher op 14 februari 2020 om 11:23

Ik zeg het al jaren: bijna alle retailers zullen verdwijnen! En het is maar goed dat zij eens eens in de hoek zitten waar de klappen vallen, want ze hebben jarenlang veel te makkelijk veel te veel geld verdiend en daar zijn ze arrogant van geworden. (Ik besef me dat ik generaliseer maar daarmee is het niet minder waar).
Lang leven de online revolutie!

Geplaatst door Bob Ultee op 14 februari 2020 om 11:57

Allemaal prachtig, al die verhalen over de retailers die moeten veranderen, Brigitte ik ben het ook gedeeltelijk met je eens, een ondernemer moet het kunnen en daarnaast de financiële middelen hebben om te switchen en om eventueel goede advies in te kopen. Echter er zit nog een anderen kant aan het verhaal.
Er zijn goeroe's genoeg die met allerhande plannen lopen en die hele concepten bedenken met allerlei nieuwe technologische snufjes, maar de vraag is, en daar zitten de meeste kleine ondernemers mee, wie gegarandeerd mij dat het gaat werken? Daarnaast heb je nog het probleem dat je nergens meer zekerheid hebt. Je verbouwd je winkel, en richt hem in naar de meest moderne technieken, en dan vallen je buren om, en twee winkels verder nog een paar. Vervolgens zegt je gemeente tja we moeten leegstand aanpakken, dus het centrum clusteren, en daar zit je dan als ondernemer. Diep geïnvesteerd in je bedrijf, en geen passanten meer voor je deur en dat terwijl je huurbaas de hoofdprijs blijft vragen.

Meerman signaleert 30-40%, maar ik durf te beweren dat alle centra in kernen tot 50.000 inwoners, binnen nu en 10 jaar zullen verdwijnen. we hebben het gezien bij de kernen -10.000, die zijn bijna allemaal weg. We zien het nu bij de kernen van 25.000, maar neem van mij aan, de grotere zullen zeker volgen.
Ik kan kleine ondernemers maar één advies geven. Stoppen zolang je nog redelijk kunt!! Laat je niet verleiden om te hopen op betere tijden, die komt namelijk niet, alleen in de grote winkelcentra, maar die is voor de kleine mkb-er niet meer betaalbaar

Geplaatst door Arie Feenstra op 14 februari 2020 om 12:01

Heel veel retailers zijn begonnen vanuit passie en visie, of hebben de zaak van ouders overgenomen. De meeste retailers zijn sinds hun start veel te veel in de eigen zaak bezig. Ze kijken vrijwel alleen vanuit de winkel naar buiten, zien de maatschappij daaromheen veranderen. Ze zoeken manieren om binnen het bestaande businessmodel een boterham te blijven verdienen.
Ze moeten “het op de winkel passen” meer aan hun medewerkers overlaten, en meer naar buiten gaan en ook van buiten naar binnen kijken. Je vind dan zuiverder antwoorden op vragen als:
Hoe ziet het leven van “de consument” er uit?
Hoe ziet de passant je winkel?
Hoe neemt een consument de beslissing om online, of in een winkel te kopen?
Hoe oriënteert de consument zich?
De kleine ondernemer zet zichzelf meestal vast in een heel andere tredmolen dan zijn potentiële klanten, waardoor het gevoel voor- en het contact met die klant verloren gaat.

Geplaatst door Dick Wieringa op 14 februari 2020 om 12:11

Beste Dick, deels zul je gelijk hebben, maar zoals ik als schreef, je kunt nog zo je best doen, en je zaak goed op orde willen stellen, maar als de rest om je heen weg valt, ben je gewoon de klos! Want je buurman zegt niet dat hij van plan is te stoppen, en die keten die failliet gaat merk je ook pas na je verbouwing. En je zult maar in zo'n centrum zitten waar het zienderogen leeg loopt.

De walgelijke uitspraken van ons zeep & speelgoedbobje laat ik maar even buiten beschouwing, zijn bellenblaas hebben we al genoeg van gezien.

Geplaatst door Arie Feenstra op 14 februari 2020 om 12:25

draai beter als ooit,speciaalzaak,online zeker ook actief,daarnaast evenementen-festivals met stand,nog steeds grote groep klanten die toch de winkel beleving als voorkeur hebben,omgekeerd wekt feit dat er naast online shop ook een fysieke winkel zit ,zeer zeker meer conversies op.vertrouwen

Geplaatst door ruud guy op 14 februari 2020 om 12:29

@Bob Ultee. Jaloers? Of gewoon rancuneus? Of mogen ondernemers geen geld verdienen als ze 80 uren per week werken? Ik ben benieuwd waar het vroeger mis is gegaan bij jou om dit op te schrijven.

Geplaatst door Ben Kooyman op 14 februari 2020 om 12:49

Bobje weet het zo goed, heb je zelf wel wat gepresteerd . 80 uur werken is erg veel. Mag overdrijven hoor maar het zullen er wel 60 uur zijn denk ik. Maar Jan Meerman baasje van vroeger Mitex blijf wel in ondernemers geloven dat deed je 10 jaar ook met passie. Kom met oplossingen en niet met kreten. Ik heb mijn zaak in Beverwijk. Maar hier is het ook niet makkelijk. Laten de klanten ons wat gunnen. Maar de groetjes uit gezellig Beverwijk.

Geplaatst door Jelle N op 14 februari 2020 om 13:14

Opvallend dat iedereen over mij heen valt terwijl ik alleen signaleer wat nu eenmaal de harde realiteit is: retail gaat grotendeels verdwijnen en online heeft de toekomst. Daarnaast zijn de meeste retailers, vooral de kleinere, slechte etailers en dus kunnen die mensen beter zo snel mogelijk hun winkeltjes sluiten en een echt vak gaan leren. De meeste reacties bevestigen dat beeld... Misschien is het wel zo dat ik het weet omdat ik het deed.

Geplaatst door Bob Ultee op 14 februari 2020 om 16:20

Winkels gaan verdwijnen en zullen altijd weer opkomen alleen de klant bepaald
dat , Locatie s verdwijnen omdat de klant er geen aankopen meer doed
maar locatie s staan ook weer op als er voldoende aanbod en vraag naar is.
Kijk naar de ontwikkeling van de goede wijk wc in Nederland'. alleen hadden ze vroeger een klanten aanbod van 10 tot 15000 consumenten
en vandaag de dag een bereik van 100.000 klanten
Het klopt dus dat een groot aantal buurt en wijk wc die niet meekunnen
in het aanbod en vraag de komende jaren gaan verdwijnen.
Maar winkelen en boodschappen doen blijft altijd bestaan.

Geplaatst door c.t. de koning op 14 februari 2020 om 16:21

Winkelen gaat zeker veranderen. Centra’s moeten krimpen. Leegstaande panden moeten leegstandbelasting betalen. Verder moeten winkeliers zich meer gaan richten op de consument van de toekomst. Dus jeugd. De winkelstraten zien er nu net zo uit als de kerken 10 jaar geleden. Een grijze golf. Het is zeker niet makkelijk om een oplossing te vinden maar volgens mij is die er wel. Flink discussiëren met allerlei deskundigen en een winkelcentrum van de toekomst bedenken. Ook leveranciers hebben hier een taak. Het moet gewoon niet meer kunnen dat een klant de winkel inkomt en het gevraagde artikel is er niet. De meest actuelle handel moet in de winkel liggen. Huren mogen niet meer dan 6 % van de omzet zijn. Marges kunnen omlaag maar restanten moeten retour. ( kunnen naar de outlets) winkels moeten gewoon een visitekaartje van de merken worden. Verder moet er een goede mix komen van detail/horeca/vermaak. Verder is een klant wel koning maar meer als ons best doen kunnen wij ook niet. De winkel is dood leve de winkel.

Geplaatst door Herman Sans op 14 februari 2020 om 17:12

Toch mooi dat er tegenwoordig meer retaildeskundigen zijn die hun wetenschap eventueel voor veel geld aan je willen slijten dan uitvoerende retailers.

Geplaatst door Henk Fakkert op 14 februari 2020 om 18:10

@ Bob, Het is niet dat mensen de uitstroom naar online niet willen zien, maar je ongenuanceerde kwalificering van retailers. Mensen die keihard eerlijk zaken hebben gedaan, die vol overgave hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf steken, die ga jij even wegzetten als dom, achterlijk, arrogant en teveel verdienend. Mensen die vaak de pech hebben gehad om door allerlei omstandigheden van buiten af niet meer verder te kunnen. Je zou de lat eens even naast jezelf moeten houden, kijk even naar je eigen geschiedenis. Want dan zal blijken dat wat je dus tegen deze mensen zegt, misschien wel in tienvoud tegen jezelf gericht is.
Geen enkele van deze kleine ondernemers heeft zoveel vermogen in bezit gehad als jij waarschijnlijk, maar ook bij jou is het verdampt als sneeuw voor de zon. en hoeveel mensen zijn daar waarschijnlijk ook de dupe van geworden. Dus wijs niet naar anderen want er wijzen altijd vingers naar je zelf, matig dus op zijn minst je toon. dan zullen minder mensen over je heen vallen. Betracht in elk geval wat respect voor de hardwerkende retailers.

Geplaatst door Arie Feenstra op 14 februari 2020 om 19:22

De genade klap krijgen de ondernemers wel van de gemeentes. Denk hierbij aan de belachelijk parkeer tarieven, milieu zones, parkeer beleid enz. Niet zo gek dat er steeds meer mensen wegblijven.

Geplaatst door M. C. op 14 februari 2020 om 21:47

Geweldig al die opmerkingen hier..... Ben zelf een retailer, heb goeroe's zien gaan en komen...iedereen wist het beter. Ben zelf bijna failliet gegaan met 2 winkels... Nu nog een winkel en relocatie gedaan....Ga lekker mn eigen gang en een hele dikke vinger naar alle betweters...S6 ermee....maar ik ben er weer.....

Geplaatst door J.A. Vos op 15 februari 2020 om 08:18

@Bob, lkkr genuaceerd ook. Dat voet wel lekker af en toe, toch?

Oh ja ik vind jouw kinderwagen ook helemaal niks (misschien kan je nog wat geld lenen van je schoonvader)? Met dat lelijke ding wordt het nooit wat tegen Bugaboo.

@Bob hoe voelt dat nou?

Succes met de zaken Bob, maar doe even normaal. Ik zie hard werkende 'middenstanders' die hun best doen als groentenboer, bakker of kinderwinkel. Laat ze lekker een bestaansrecht hebben.

Geplaatst door Rituals van Eerd op 15 februari 2020 om 16:41

Het probleem met de meeste ''retailers'' is dat ze niet beseffen dat verkopen een vak is. Men denkt heel snel ik open een winkeltje en zet er een kauwgomkauwenden lellebel in die meer geïnteresseerd is in haar gsm dan de kopende klant en dan ga ik fijn winkeltje spelen en de klanten komen vanzelf, en online zie je hetzelfde gebeuren. Ik open mijn winkel (webshop) en de klanten die komen vanzelf, want ik sta toch online? Iedereen kan nou wel over Bob heen vallen (als je wint heb je vrienden..rijen dik echte vrienden) maar Sabon Nederland was een mooie winkelketen, misschien werden er te veel winkels geopend in kortere tijd en te dicht bij elkaar, zoals in Rotterdam naast V&D, en daarna nog een op nog geen 200 meter verder in de koopgoot. De magie is er dan snel vanaf voor de klant, en wat ik zelf ook als een probleem zou zien is dat er ook nog eens een ''maker'' in Israel tussen zat. En wat de hard werkende middenstanders betreft zoals de groenteboer de bakker of whatever, het heeft iets met hard werken te maken, maar ook met de instelling en het koopgedrag van de klant, die gaat naar de supermarkt om dat de prijs daar lager is, en het aanbod groter. Om weer op Sabon terug te komen, dat was iets unieks een ervaring en een beleving. Hoeveel retailers bieden dat aan de veeleisende klant?

Geplaatst door Lianna Van den Bergh op 15 februari 2020 om 19:38

Lianna , je slaat precies de spijker op zijn kop ik ben het 100 % met je eens !!

Geplaatst door JGM Demon op 26 februari 2020 om 09:21

Laatste nieuws









RetailTrends