De retailsector digitaliseert. Toch is de innovatieve manier van winkelen nog niet zo wijdverspreid als we eerder gedacht hadden. Wordt 2020 dan het jaar dat Virtual Reality definitief zijn doorbraak beleeft?

Veel van de zogeheten kenners verwachtten enkele jaren geleden al dat in 2020 VR of Virtual Reality definitief zou doorbreken in de retail. Het idee is niet eens zo slecht: je combineert gemak, bijvoorbeeld het winkelen vanuit huis, met het aanbieden van een extra bijzondere ervaring, door iemand mee te nemen naar een virtuele winkelstraat.

Uit onderzoek bleek al dat consumenten positief tegenover dergelijke vormen van marketing en retail staan, en ook bleek dat het niet een vorm van verkoop is die alleen is voorbehouden aan webshops. Ook traditionele, stenen winkels zouden gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die VR biedt om meer consumenten te trekken.

Om een beetje geïnspireerd te raken zou de retail alleen al moeten kijken naar wat er in andere sectoren gebeurt. In de game industrie worden de mogelijkheden van online al benut: door de snelheid van internet kan je live inzetten bij footballweddenschappen, via een stream met een andere gamers gamen of, om bij het onderwerp te blijven, met Virtual Reality-brillen de ervaring van een game vergroten.


Maar hoe zou VR dan werken in de retail? En waarom, als we er al jaren over praten, is het nog niet volledig geïntegreerd in de markt? 

Een van de beste manieren om VR te gebruiken is in combinatie. Reisbureaus die bijvoorbeeld een bestemming willen verkopen op een beurs kunnen plekken tot leven laten wekken door reizigers een VR-bril op te laten zetten, waardoor ze zien wat ze kunnen verwachten als ze eenmaal op een plek zijn.
Een ander goed voorbeeld zijn meubelboulevards. In een rek ziet een stoel, tafel of kast er misschien niet altijd even aantrekkelijk uit, maar als je via Virtual Reality de kans krijgt om het meubelstuk in een huiselijke omgeving ziet, bijvoorbeeld die enigszins lijkt op je eigen huis, kan je je beter voorstellen hoe het tot zijn recht zou komen in jouw woning. Hoe beter de ervaring, hoe beter de voorstelling.

De inzet van Virtual Reality is zo ook een optie voor showrooms, voor kledingwinkels, en zelfs voor elektronicazaken. Een consument is tegenwoordig op zoek naar méér: ze zoeken beleving, ervaring, nieuwe manieren om in aanraking te komen met een merk of product. 

Virtual Reality-brillen zijn niet duur. Het maken van video’s kost echter meer tijd, het aanpassen van je marketingstrategie of het constant kunnen aanbieden van deze bijzondere realiteit is een keuze. Het is een gewaagde keuze, maar wel een keuze voor de toekomst. Het toont innovatie, het toont een drang om te vernieuwen, om consumenten te willen bereiken en overtuigen. 

De grootste ondernemers ter wereld werden immers niet groot door te volgen, maar door zelf de eerste stap te zetten.