Jumbo heeft de bestel- en afhaalkosten voor klanten bij al zijn filialen verhoogd. Dat bevestigt een woordvoerder van de keten aan Distrifood

De supermarktketen verhoogde de prijzen voor thuisbezorging en het afhalen van boodschappen in november vorig jaar al voor een deel van zijn winkels. Inmiddels hanteren alle Jumbo-supermarkten een hoger tarief. 

Jumbo zegt de prijzen te verhogen vanwege de groeiende online kosten. "Het aantal bestellingen via Jumbo.com groeit en zal naar verwachting ook alleen maar blijven toenemen", aldus de woordvoerder. "Daarbij zien we dat de kosten voor de service van het verzamelen van de boodschappen en thuisbezorging ook zijn toegenomen." 

De supermarkt zag zich naar eigen zeggen genoodzaakt de prijzen landelijk met gemiddeld 1 euro te verhogen, 'om in lijn te blijven met de kosten en ook in de toekomst klanten online van boodschappen te voorzien'. Wel hanteert het bedrijf nog steeds flexibele bezorgkosten met verschillende bezorgopties en -momenten en specifieke aanbiedingen waarbij de bestelkosten komen te vervallen.

Financieel topman Ton van Veen liet eerder aan De Financiële Telegraaf weten dat online verlieslatend is voor de keten. Jumbo zou hiermee echter een groep loyalere klanten aanwakkeren, die meer in de winkels uitgeven. Toch sloot de topman destijds niet uit dat de kosten voor thuisbezorging hoger zouden worden. "Economisch is het noodzakelijk, maar we zitten in een zeer concurrerende markt."