Als het Paard van Troje heeft Lego de Amsterdamse Kalverstraat haar allereerste attractie bezorgd tussen een massa van voorspelbare filialen van ketens. Een beleving die de kooplust opwekt en alle facetten van het begrip experience tot leven brengt: education, escapism, entertainment en esthetic. Een bezoek aan de flagshipstore is een verademing voor Nederlandse Lego-fans en toeristen. Een merk dat in haar winkelpresentatie de Nederlandse identiteit en ons culturele erfgoed op geraffineerde wijze heeft vermengd. Ik pleit voor meer topattracties die leisure en retail op zo’n knappe manier vermengen en de consument verleiden.
Het zoete leven
Het dagelijks bestuur Centrum laat een unieke kans lopen als het blijft vasthouden aan een stop op mengformules in de Amsterdamse binnenstad. Er staat nog een attractie op de drempel die wereldwijd heeft bewezen succesvol te zijn. Kroonenberg Groep wil graag Eataly als huurder verwelkomen in de binnenstad. Een hybride foodervaring die ook alle facetten van een authentieke experience tot leven brengt door het beste dat Italië op het gebied van eten en drinken te bieden...
Als het Paard van Troje heeft Lego de Amsterdamse Kalverstraat haar allereerste attractie bezorgd tussen een massa van voorspelbare filialen van ketens. Een beleving die de kooplust opwekt en alle facetten van het begrip experience tot leven brengt: education, escapism, entertainment en esthetic. Een bezoek aan de flagshipstore is een verademing voor Nederlandse Lego-fans en toeristen. Een merk dat in haar winkelpresentatie de Nederlandse identiteit en ons culturele erfgoed op geraffineerde wijze heeft vermengd. Ik pleit voor meer topattracties die leisure en retail op zo’n knappe manier vermengen en de consument verleiden.
Het zoete leven
Het dagelijks bestuur Centrum laat een unieke kans lopen als het blijft vasthouden aan een stop op mengformules in de Amsterdamse binnenstad. Er staat nog een attractie op de drempel die wereldwijd heeft bewezen succesvol te zijn. Kroonenberg Groep wil graag Eataly als huurder verwelkomen in de binnenstad. Een hybride foodervaring die ook alle facetten van een authentieke experience tot leven brengt door het beste dat Italië op het gebied van eten en drinken te bieden heeft uitbundig te vieren. Nederlanders en toeristen kunnen nu naast de Foodhallen Amsterdam eigenlijk nergens in de binnenstad terecht voor een ervaring waar alle zintuigen worden geprikkeld. The Kitchen in de Bijenkorf is culinair en esthetisch gezien geen wow-ervaring. De Jumbo Foodmarkt in Noord blijft een schizofrene supermarkt. En wie komt er in The Food Department van Magna Plaza?
Geestelijk vader Oscar Farinetti heeft op uitnodiging van vastgoedbaron Lesley Bamberger begin februari een rondleiding gekregen in het voormalige kantoor van Kasbank op Nieuwezijds Voorburgwal 225. In het rijksmonument, waar oorspronkelijk de drukkerij en de redactiekantoren van De Telegraaf waren gevestigd, is op de begane grond en de pershal na een ingrijpende herontwikkeling over twee verdiepingen opnieuw zichtbaar gemaakt vanaf de straat. Een iconische ruimte, met een oppervlakte van drieduizend vierkante meter brutovloeroppervlakte, die zowel vanuit de Nieuwezijds Voorburgwal als vanuit de Kalverstraat is ontsloten. Denk aan de pui van Eataly Milaan of New York en je ziet meteen voor je hoe het pand er in Amsterdam uit kan zien. Een etalage voor het zoete Italiaanse leven, waar Nederlanders zo gek op zijn.
10 gouden regels
Met zijn charmante voorkomen is de oprichter van Eataly de beste ambassadeur om gemeenteambtenaren te overtuigen dat zijn concept niet alleen geld genereert voor de lokale economie, maar ook een belangrijke meerwaarde levert. Het draait bij zijn wereldvermaarde concept naast ‘het orgasme dat je krijgt van eten’ maar om een ding: mensen. De mensen die er werken, de mensen die verse producten en ingrediënten leveren, en natuurlijk de mensen die er komen om zich onder te dompelen in de wereld van het credo Eat better, live better. Het manifest van het bedrijf kent tien regels: 1. We houden van eten, 2. Voedsel verbindt ons allemaal, 3. Onze passie is ons werk geworden, 4. Het geheim van het leven is kwaliteit, 5. Onze doelgroep is iedereen, 6. Eet, koop en leer, 7. We doen het samen, 8. We doen drie beloften: keuze, toegankelijkheid en kennis, en 9. We bevestigen elke dag het vertrouwen. De tiende regel is haast bijbels: het einddoel is dat klanten Eataly-fans voor het leven worden. Dat is de opdracht die de eigenaar zichzelf heeft gesteld en waar hij naar leeft. Amsterdam verdient Eataly. Basta!