Nederlanders zijn meesters in retourneren. Weg met dat 'gratis retour'-beleid, roepen steeds meer retailers dus. Maar dankzij technologie én creatief ondernemerschap krijgen steeds meer afdankertjes een nieuw leven. Het resultaat: meer winst, minder gedoe.


De onthulling door Duitse journalisten, zo’n twee jaar geleden, dat Amazon bij onze oosterburen retourproducten vernietigt, viel op z’n zachtst gezegd niet lekker. Noch bij het publiek, noch in de politiek. En dat dit ook in Frankrijk het geval was, kon al evenmin op begrip rekenen. Maar juist deze onthullingen maken een pijnpunt duidelijk in de almaar groeiende e-commercesector: langs de financiële meetlat gelegd, is het vaak voordeliger om retouren te vernietigen dan ze weer geschikt te maken voor verkoop.


Shopping Tomorrow onderzocht voor fashion al eens waarom retouren zo duur zijn. Zo blijkt een retourzending vierhonderd tot vijfhonderd procent meer te kosten door kosten voor handling, warehouse, personeel voor het checken van geretourneerde producten, opnieuw verpakken en de financiële afwikkeling. In het verlengde daarvan rekende de NOS door dat het zo’n tien euro kost om een teruggestuurd kledingstuk in goede orde opnieuw aan te bieden. Onderzoekers van de universiteit...