Van Heineken tot HEMA, Rituals en Rivièra Maison. Hollands glorie vinden we overal. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een global brand worden? Want internationalisering lijkt geen extraatje meer, maar pure noodzaak.


Ons kikkerlandje heeft in de loop van de jaren behoorlijk wat wereldmerken voortgebracht. Heineken wordt in elke uithoek van de wereld gedronken. De lampen van Philips branden nagenoeg overal. Tot diep in Afrika rijden auto’s op Shell-benzine. En grote kans dat in die auto’s een navigatiesysteem van TomTom zit. Stuk voor stuk bedrijven die binnen de grenzen van ons kleine land niet verder konden groeien en hun vleugels met veel succes uitsloegen over de hele wereld. Een goede keuze, blijkt uit Forbes’ lijst van meest waardevolle merken ter wereld. Afgezien van enkele sterke nationale spelers in de Verenigde Staten zijn het vrijwel alleen wereldmerken die de klok slaan.


Kijken we naar de retailmarkt, dan is het aantal Nederlandse merken dunner gezaaid. Natuurlijk hebben we winkelgiganten als Ahold Delhaize en GrandVision die in allerlei markten zitten, maar dat zijn vooral holdings, met overal verschillende merken. Wat Zweden heeft met H&M (4500 winkels in 72 landen) en Spanje met Zara (ruim tweeduizend winkels in bijna...