Van tech-startups tot Google: ze geloven in online om de consument weer naar de goede, oude winkelstraat te lokken. Even snel een voorraad checken in Google Maps? Hyperlokaal adverteren? Het kan al. Nu de winkeliers nog meekrijgen.


Zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven lanceerde Google vorig jaar in de Verenigde Staten de mogelijkheid om in de voorraad van lokale winkels te zoeken. Volgens de zoekgigant een handige oplossing voor lastminute-aankopen. Soms heeft een consument een product direct nodig of wil hij een item zien en aanraken voordat hij het koopt, zo beredeneert het techbedrijf. Daarom introduceerde het een filter gericht op afstand. Een speler als Pointy, dat recent voor 163 miljoen dollar is overgenomen door Google, zorgt er ook voor dat je de voorraad vanuit het Google Maps-profiel van de winkel kunt doorzoeken. “Als we hier een ding uit leren: Google geeft hiermee aan wat de waarde is van de markt van locatiebewuste productinformatie. En ze nemen het serieus”, zegt Max Kreijn, strategic lead en medeoprichter van startup NearSt. Ook zijn bedrijf heeft een partnerschap met Google en maakt eveneens de...