Een soort America’s Funniest Home Video’s, maar dan op je smartphone. Onafgebroken, de hele dag. Welkom in TikTok, waarin kids en tieners hun fifteen seconds of fame grijpen. En daar willen merken geen seconde van missen.


Drie tieners die dansen en playbacken op countrymuziek. Een springende kat in een Frozen-kostuum, gevolgd door iemand die een collega natspuit met een plantensproeier. Open de videoapp TikTok en het ene na het andere filmpje speelt zich automatisch af. Een samenhang valt zo één twee drie niet te ontdekken – los van de muziek, filters en stickers.


Klinkt dit alsof je zo’n app prima kunt missen in je leven? Generatie Z denkt daar heel anders over. TikTok werd in 2016 opgericht en inmiddels openen 1,2 miljard gebruikers de app minimaal een keer per maand. Volgens onderzoeksbureau Marketing Bureau is 41 procent daarvan tussen de zestien en 24 jaar. Ter vergelijking: Facebook telt 2,4 miljard maandelijkse gebruikers en is met zijn zestienjarig bestaan eigenlijk een bejaarde in socialmedialand. TikTok staat bovendien nu al in de top tien van meest gedownloade apps van de afgelopen tien jaar en telt in Nederland zevenhonderdduizend gebruikers.