Vers, lokaal en met een sterk verhaal, dat willen consumenten. Nieuwe matchmakers spelen daar slim op in en koppelen boer en bord direct aan elkaar. Even naar de bakker, visboer en groentejuwelier – maar dan online.


Al een aantal jaar op rij verliest de versspeciaalzaak marktaandeel aan de supermarkt. Foodretail kent stevige concurrentie en supermarkten investeren sterk in de kwaliteit van producten, versconcepten en foodservice. In 2018 groeide de totale omzet in de markt van versspeciaalzaken met slechts 0,3 procent, meldt Rabobank. Voornamelijk door een hogere pricing. Wat niet wegneemt dat vers als geheel op groeiende interesse kan rekenen. Onder meer de vergrijzing van de bevolking leidt tot minder inname van calorieën en de consument hecht waarde aan lokaal geproduceerde producten waar de herkomst helder van is, met een sterk verhaal. Plus: men zoekt meer gemak. Daardoor ontstaan er interessante nichemarkten, concludeert de bank. Onder andere het in 2014 opgerichte Boerschappen speelt hierop in en levert in samenstelling wisselende versboxen met fruit, vlees, groente, vis en zuivel die afkomstig is van kleinschalige producenten. Consumenten bestellen de boxen online om ze vervolgens thuis te ontvangen of bij pick-uppoints af te halen. Van boer tot bord kost het zo’n...