Coolblue sluit vanaf dinsdag al zijn twaalf fysieke winkels, in elk geval tot 6 april. De retailer neemt deze maatregel naar eigen zeggen om aan de 'enorme vraag' naar bepaalde artikelen voor thuis te voldoen.

Volgens Coolblue bestellen consumenten door het coronavirus 'extreem veel meer' apparatuur om thuis te kunnen werken en huishoudens draaiende te kunnen houden, zoals monitoren, webcams en vriezers. Het bedrijf spreekt van een groei van honderden procenten in dergelijke categorieën. Om klanten van deze producten te kunnen voorzien gaan alle fysieke winkels tijdelijk op slot en worden minder relevante categorieën zoals koffers, navigatiesystemen en barbecues online uitgezet. 

"We hebben onszelf in recordtijd weer opnieuw moeten uitvinden", stelt ceo Pieter Zwart. "Honderden klantenservicemedewerkers werken massaal vanuit huis om onze klanten te helpen. Onze collega's van CoolblueFietst en CoolblueBezorgt zijn elke dag onderweg om de producten op een snelle en veilige manier bij mensen thuis te krijgen."

Ook Nike besloot vanaf deze week al zijn winkels in West-Europa, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en de VS te sluiten, om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Onder meer Apple en modeketen Urban Outfitters gingen het sportmerk voor en deden (een groot deel van) hun winkels op slot.