Alle Nederlandse supermarkten en drogisterijen voeren deurbeleid in

Alle Nederlandse supermarkten en drogisterijen voeren deurbeleid in

Supermarkten mogen vanaf nu maximaal één klant per tien vierkante meter vloeroppervlak tellen. Dat heeft brancheorganisatie CBL bekendgemaakt. Dit betekent dat een vestiging met bijvoorbeeld duizend vierkante meter oppervlak niet meer dan honderd klanten binnen mag hebben.

In kleinere supermarkten zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel. Als bij een winkel even geen mandjes of wagentjes beschikbaar zijn, mogen  geen nieuwe klanten naar binnen. 

Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar en zo het risico op besmetting met het coronovirus te voorkomen. Bij een 'beperkt aantal winkels' kan daardoor buiten een rij ontstaan, voorziet het CBL. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in deze wachtrijen.

Beveiligers of eigen werknemers worden bij deuren van de winkels geplaatst om klanten over het beleid te informeren. Ook bij drogisterijen is het deurbeleid inmiddels doorgevoerd. "Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast", laat Ed van de Weerd weten aan het AD, voorzitter van brancheclub CBD en ceo van Kruidvat-moeder A.S. Watson Benelux.

Het kabinet kondigde maandag verscherpte maatregelen aan, die onder meer inhouden dat winkels ervoor moeten zorgen dat mensen afstand houden. Deurbeleid is daarbij als mogelijkheid genoemd, maar niet verplicht.

Reacties

Dat deze crisis om maatregelen vraagt kan niet ter discussie staan. Maar moeten mensen met een aandoening hier voor gediscrimineerd worden met een winkelverbod omdat zij geen karretje of mandje in combinatie met een winkeltas kunnen dragen en hanteren. Mindervaliden met een motorische handicap zoals ik ben vandaag voor de derde keer bruut de winkel van Jumbo Moergestel gewezen. Vandaag had ik nog wel vooraf gebeld en weer toestemming gekregen want ik wil deze ellende met bewakers niet aan de voordeur wil. Om op 1,5 mtr afstand te moeten uitleggen wat mijn handicapproblemen zijn ten over iedereen die het maar horen wil. Boodschappen thuisbrengen gaat niet beneden de 50euro, boodschappen via familie lukt vanuit Putten en Roosendaal evenmin. Inmiddels heb ik maar een rode driehoek geplakt op mijn tas maar die jonge winkelbedienden weten niet eens meer wat dit uit WOII betekent en heeft veroorzaakt. Moet ik soms met de oude gele ster van mijn opa gaan lopen ?? Mensen die deze maatregelen bedenken denk toch eens beter na. Veiligheid is van groot belang maar in combinatie met discriminatie gaat mij veel te ver. Ik heb er geen moeite mee om vooraf even te bellen en mijn handicap uit te leggen maar ik heb wel grote problemen om dit in de winkel te doen voor het hele winkelende publiek. Nota bene zijn mijn vrouw en ik door gemeente Tilburg invalide geraakt omdat zij een 14mtr hoog viaduct pal op nog geen 5mtr langs ons woonhuis hebben gebouwd in 2009. Tia's en CVA's zijn ons deel tot scootmobiel en rolstoel zijn wij levenslang veroordeeld. Er zijn met tellers en camerabeelden veel eenvoudigere maatregelen uit te voeren om het aantal winkelenden in de gaten te houden. Bovendien worden de winkelwagentjes en mandjes niet eens ontsmet…… Er zijn momenteel wel moeilijkere problemen in ziekenhuizen en met degene die zijn overleden dan een verplicht winkelwagentje of een mandje..... Dit probleem heb ik nu ook als officiële klacht weggelegd bij het Ministerie van VWS. Gisteren was hun van dergelijke problemen en verplichtingen niets bekend!

Geplaatst door Pieter Nouwens op 29 maart 2020 om 13:04

Laatste nieuws









RetailTrends