Liveblog woensdag: Haagse Markt gesloten, nieuw winkelprotocol gepubliceerd

Liveblog woensdag: Haagse Markt gesloten, nieuw winkelprotocol gepubliceerd

In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • 'Tussen 15.000 en 20.000 winkels dicht'
  • C&A in zwaar weer
  • Jumbo kampt online met 'extreme drukte'
  • Advies aan webwinkels: verleng retourtermijn
  • Hornbach: beeld over drukte is onjuist
  • Ook HEMA betaalt rekeningen later
  • PostNL waarschuwt voor vertraging bij pakketbezorging
  • ING brengt pintransacties in kaart
  • Bureau RMC maakt passantentelling beschikbaar

16.30 We sluiten dit liveblog. Tot morgen!

16.30 Nieuw protocol voor verantwoord winkelen gepubliceerd
Brancheorganisaties hebben een nieuw winkelprotocol gepubliceerd dat retailers op hun winkelgevels kunnen plakken. Het protocol moet ondernemers helpen om de regels op een eenduidige manier te communiceren. Op de website van VNO-NCW is het protocol in verschillende versies te downloaden.

16.20 De Haagse Markt gesloten door te grote toeloop
Om 15.00 heeft de burgemeester van Den Haag na overleg met de marktmeester de Haagse Markt gesloten. Het was er te druk om de coronavoorschriften te kunnen handhaven, schrijft Newsroom Den Haag. Er was al enige tijd discussie over het al dan niet openhouden van de markt. De mogelijkheid om vanaf vrijdag een kleinere, afgeschermde markt te openen waar deurbeleid gehanteerd kan worden, wordt onderzocht.

16.10 Nog steeds flinke omzetpiek bij supermarkten
Werd er twee weken geleden nog een omzet van 998 miljoen euro gerealiseerd door de supermarkten, afgelopen week nam dat af naar 933 miljoen euro. Nog steeds is dat een stijging van 22 procent vergeleken met dezelfde week vorig jaar, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Wel kan gesteld worden dat het afgelopen week minder in de supermarkt was. 

15.50 Zeeman in Baarle-Nassau in tweeën gesplitst
Doordat in België alle niet-essentiële winkels dicht zijn en in Nederland niet, ontstaat er een opmerkelijke situatie in de Zeeman van het grensstadje Baarle-Nassau. Bekijk het in de reportage van één.

15.30 Supermarkt Deen laat klant mondkapjes doneren
Klanten bij supermarktketen Deen kunnen hun statiegeld doneren. Het geld wordt gebruikt om mondkapjes aan de zorg te geven. Deen laat weten het geld te verdubbelen dat ingezameld wordt. De actie loopt tot 4 april.

14.50 Bureau RMC maakt kosteloos passantentelling beschikbaar
Om bij te dragen aan de informatievoorziening in de binnenstad, stelt Bureau RMC zijn passantentellingen beschikbaar. De gegevens zijn kosteloos op te vragen voor iedereen die werkzaam is in de binnenstad en in winkelgebieden. Op die manier kunnen retailers het effect van de maatregelen voor zichzelf in kaart brengen en het kan helpen bij het nemen van de juiste beleidsbeslissingen. Geïnteresseerden kunnen mailen naar info@rmc.nl 

14.40 Een handige oplossing voor het winkelbeleid in India

14.20 Boerschappen gaat voedseloverschotten bij boeren wegwerken samen met Home Made Chefs
Maaltijdboxbezorger Boerschappen heeft de handen ineengeslagen met receptensite Home Made Chefs om iets te doen tegen het overschot aan voedsel dat ontstaat door de coronacrisis. Boerschappen gaat dagelijks langs boeren om de voedseloverschotten daar op te halen en Home Made Chefs maakt van die producten maaltijdboxen. Er zijn vier verschillende boxen verkrijgbaar: de Home Made Chefs box, de black box (vol no-waste producten), de prep-box en de kidsbox.

13.45 ING laat zien waar het geld naartoe gaat tijdens de coronacrisis
De ING Bank heeft op basis van dagelijkse pintransacties in Nederland in kaart gebracht waar het geld van consumenten momenteel naartoe gaat. Afgelopen donderdag, 19 maart, lag het aantal pintransacties 21 procent lager ten opzichte van diezelfde dag een jaar eerder. Op vrijdag 20 maart gaven consumenten vooral veel uit in de supermarkt, bij speelgoedwinkels en doe-het-zelfzaken. Grootste verliezers zijn de fashionbranche en natuurlijk de horeca.

13.25 Geen mandjes bij Lidl in Arnhem-Zuid
De winkelregels voor de klanten van de Lidl in Arnhem-Zuid zijn niet te missen. Je moet er verplicht winkelen met een winkelkarretje en kan niet gebruikmaken van een mandje.

13.15 Hier zie je welke winkels nog open zijn in Enschede
De ene retailer sluit zijn deuren terwijl de andere nog open blijft. Om het overzicht te houden van de winkels die nog open zijn, heeft Enschede een lokaal initatief tot leven geroepen: de Facebook-pagina Winkeliers Enschede Open. Een lijst op de pagina toont precies aan bij welke winkels consumenten nog terecht kunnen.

13.00 Enorme drukte: supermarkt even dicht
Sinds gisteren mogen minder mensen tegelijk de winkel in: per tien vierkante meter één klant. De Albert Heijn XL in Tilburg liet vandaag vanwege 'enorme drukte' ongeveer een uur lang geen nieuwe klanten toe.

12.40 Deel Apple-winkels mogelijk in april weer open
Een deel van de Apple-winkels buiten China gaat mogelijk in april weer open. Dat blijkt uit een interne memo van de bedrijfsleiding die in handen is van persbureau Bloomberg. Eerder heropende de Amerikaanse techreus zijn 42 winkels in China, waar de uitbraak van het coronavirus enigszins op zijn retour lijkt te zijn.

12.10 Winkelwagen ook voor de 'grote boodschap'

11.45 Jumbo kampt online met 'extreme drukte'
Niet voor het eerst kan Jumbo de vraag naar online bestellen niet aan. De supermarktketen spreekt van 'enorme drukte'. Op de website staat dat er tijdelijk geen nieuwe bestellingen kunnen worden geplaatst. Het aanpassen van een geplaatste bestelling is wel mogelijk.

11.30 PostNL: vertraging bij pakketbezorging
Doordat er veel meer online wordt besteld, waarschuwt PostNL dat er lokaal vertraging kan ontstaan bij de pakketbezorging. De postbezorging verloopt op dit moment overigens nog volgens plan, meldt het bedrijf. Afstand bewaren en contactloos bezorgen, leidt er ook toe dat de aflevering langer duurt. PostNL kampt ook met meer zieken.

11.15 Veel vraag naar vrieskisten en broodbakmachines
De installatiebranche kent ook veel retailers, zoals elektronicawinkels en badkamerspeciaalzaken. Jan van de Wouw, algemeen directeur van United Retail, vertelt wat er op retailers af komt. Tipje van de sluier: er is veel vraag naar vrieskisten en broodbakmachines.


11.00 Medewerkers supermarkt 'verrot gescholden'
Medewerkers van de Plus-supermarkt in Susteren zijn gisteravond 'verrot gescholden', omdat ze klanten vroegen een winkelwagentje te pakken. Dat meldt eigenaar Wiljan Linders op Facebook. In het hele land is het gebruik van winkelwagentjes sinds gisteren verplicht. De medewerkers durfden volgens Linders de winkel niet meer in. Hij is des duivels. "Zijn we anno 2020 compleet van de pot gerukt?"

10.30 Er wordt veel minder gepind
Door de coronacrisis wordt er een stuk minder gepind, meldt het ING Economisch Bureau. Afgelopen vrijdag lag het totaal aantal transacties 24 procent lager dan op dezelfde vrijdag een jaar eerder. De grootste daling was te zien in de categorie vrijetijdsbesteding buitenshuis (83 procent minder) en in kleding- en schoenenzaken (72 procent minder). Op andere plekken wordt juist vaker gepind. In speelgoedwinkels vonden afgelopen vrijdag tien procent meer pinbetalingen plaats. In supermarkten vijf procent meer, in doe-het-zelfzaken twee procent meer.

10.15 Geen extraatje voor personeel AH, Jumbo en bol.com?
Het is maar de vraag of personeel van Albert Heijn, Jumbo en bol.com in deze drukke tijden op een extraatje kan rekenen. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Z. Amerikaanse bedrijven als Walmart en Amazon maakten eerder bekend dat het uurloon van medewerkers wordt verhoogd en dat ze een bonus krijgen. Jumbo omzeilt de vraag en Albert Heijn kan er geen duidelijkheid over geven. Bij Ingram Micro, waar magazijnmedewerkers van bol.com op de loonlijst staan, zeggen ze: "Op dit moment overwegen we niet om de salarissen te verhogen."

10.00 Ook HEMA betaalt rekeningen later
Net als onder meer Action, Hunkemöller en WE Fashion betaalt ook HEMA zijn rekeningen later. Dat blijkt uit een brief van topman Tjeerd Jegen die in handen is van NRC. Tot de maatregel is volgens Jegen besloten vanwege een 'drastisch afgenomen capaciteit' op het hoofdkantoor. Normaal betaalt de winkelketen zijn leveranciers na zestig dagen, laat een anonieme ontvanger van de brief aan de krant weten. Nu doet HEMA dat niet meer op de dag dat de rekening vervalt, maar op de achtste dag van de maand. Een woordvoerder van HEMA meldt dat de verlengde betaaltermijn in overleg met leveranciers is ingesteld.

9.45 Unilever reikt helpende hand
Unilever trekt 500 miljoen euro uit om afnemers en leveranciers te helpen. De multinational zegt kleine en middelgrote ondernemers zo snel mogelijk te betalen. Ook krijgen kleine retailers die van Unilever afhankelijk zijn meer krediet. Verder zet Unilever 100 miljoen in voor de strijd tegen de coronapandemie door onder meer zeep, handgel en voedsel te doneren.

9.20 Hornbach: beeld over drukte is onjuist
Druk in de bouwmarkt? Dat valt best mee, zegt Hornbach in reactie op foto's van volle parkeerplaatsen en lange rijen. "Ik zie die beelden ook. Maar met een gemiddelde oppervlakte van 15.000 vierkante meter zijn onze bouwmarkten groter dan twee voetbalvelden", zegt algemeen directeur Evert de Goede. Volgens hem kunnen bezoekers zowel binnen als buiten met gemak 1,5 meter afstand houden. Door onder meer een scherp deurbeleid kan iedereen er volgens De Goede veilig boodschappen doen.

9.00 C&A in zwaar weer
Kledingketen C&A verkeert door de coronacrisis in zwaar weer. Het bedrijf eist prijsaanpassingen van verhuurders van de winkels in Nederland en Europa om het hoofd boven water te houden. Dat blijkt uit een brief die in handen is van De Telegraaf. "De sluiting van alle C&A-winkels in Nederland en in praktisch alle andere Europese landen, als gevolg van de coronapandemie, heeft een ongekende impact op C&A", laat het bedrijf in een reactie aan de krant weten. "De huidige situatie heeft verstrekkende gevolgen, niet alleen voor ons, maar voor de hele sector. Net als veel andere retailers gaan we in gesprek met de eigenaren van de door ons gehuurde panden om mogelijk een regeling te treffen die ons beiden door deze moeilijke tijden heen zal helpen."

8.40 Petitie: geen uitverkoop voor 1 juli
Op internet is een petitie gestart waarin wordt opgeroepen tot 1 juli geen uitverkoop te houden. De initiatiefnemers zijn zelfstandige fashionretailers, Nederlandse kledingmerken en agentschappen. Ze constateren dat de grote (internationale) winkelketens en merken online al zijn begonnen met flinke kortingen. Ze verwachten dat die ketens ook, als alles weer normaal is, in de winkels zullen starten met hoge kortingen om zo het geleden verlies te compenseren. "Dit gaat ten koste van de kleine, zelfstandige retailer die hierin verplicht mee moet gaan en daardoor niet de noodzakelijke omzet en marge haalt om te blijven bestaan." De petitie was rond 8.30 uur ruim 3700 keer ondertekend.

8.15 Advies aan webwinkels: verleng retourtermijn
Belangenvereniging Thuiswinkel.org vraagt webwinkels de retourtermijn te verlengen tot minimaal dertig dagen. Omdat iedereen is gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven, kan een pakketje binnen veertien dagen namelijk lastig zijn. Het opkrikken van de retourtermijn zorgt volgens Thuiswinkel.org voor rust bij consumenten en vervoerders

8.00 'Tussen 15.000 en 20.000 winkels dicht'
Onderzoeksbureau Locatus schat dat inmiddels 15.000 tot 20.000 winkels hun deuren hebben gesloten. Een onderzoeker baseert die schatting op basis van het aantal gesloten winkels aan de Slotlaan in Zeist, een winkelstraat met 102 actieve verkooppunten. Daarvan waren er 39 dicht en 18 hadden aangepaste openingstijden. 45 winkels waren open. Locatus verwacht dat meer winkels zullen sluiten, vanwege de gezondheidsrisico's of vanwege te geringe omzetten.

Lees hier het liveblog van dinsdag.

Reacties 1


willem ham 25 mrt, 10:13

bedrijven gaan niet kapot aan het maken van winst, maar aan het gebrek
er aan.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!