Liveblog dinsdag: Winkels scherpen deurbeleid aan, McDonald's in Groot-Brittannië helemaal dicht

Liveblog dinsdag: Winkels scherpen deurbeleid aan, McDonald's in Groot-Brittannië helemaal dicht

In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Winkelmandjes verplicht bij drogisterijen
  • Limiet contactloos betalen verhoogd
  • Winkelwagentjes verplicht voor supermarkten
  • Albert Heijn draait aangepaste muziek tijdens ouderenuurtje
  • Supermarkten en drogisterijen voeren per direct een deurbeleid in
  • Grote modeketens zetten verhuurders voor het blok
  • Sluiting horeca bezorgt slijterijen nog geen gouden tijden
  • Tienduizenden banen bij H&M op de tocht
  • Voorlopig geen lockdown voor winkels

16.45 We sluiten het liveblog. Tot later.

16.30 De coronamaatregelen uitgelegd in een IKEA-handleiding

16.00 Ook drogisterijen verplichten winkelmandje
In navolging van het eerdere bericht van het CBL laat ook het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) weten dat het bij de drogist nu verplicht is een winkelmandje mee naar binnen te nemen. Zo kunnen de retailers de maatregel van één klant per tien vierkante meter gecontroleerd uitvoeren.

15.30 Casa doet oproep: Stay a la casa
In een brief aan zijn klanten en collega's doet Casa een oproep:  'Stay a la casastay connected, doe met ons mee en steek zo onze Casa-medewerkers een hart onder de riem. Met de hashtag #CasaBlijftThuis laten klanten zien hoe ze hun tijd thuis doorbrengen. 

 

15.15 Alle McDonald's-vestigingen in Groot-Brittannië en Ierland dicht
McDonalds heeft in het Verenigd Koninkrijk en Ierland al zijn vestigingen gesloten sinds afgelopen maandag. Eerder ging het restaurantgedeelte van de fastfoodketen in deze landen al dicht, maar nu sluit ook de drive-thru en vervallen de afhaal- en bezorgmogelijkheden. Deze maatregel heeft impact op 135 duizend werknemers.

14.45 Praxis spreekt zijn klanten aan
Een paginagrote advertentie in de dagbladen maandag van doe-het-zelver Praxis. 'We zijn er voor de makers. Maar alleen zolang dat kan', is de kop. In de advertentie gaat Corine Duchenne, algemeen directeur van het bedrijf, in op de maatregelen die Praxis heeft genomen om het winkelen aldaar zo goed mogelijk te laten voorlopen voor zowel werknemer als klant. 'Samen hebben we een enorme klus te klaren. Maar we zijn ervan overtuigd dat we, als we de schouders eronder zetten, alles aankunnen. Als makers onder elkaar.' Ook kondigt Praxis aan vanaf maandag zijn deuren dagelijks om 18.00 uur te sluiten, met uitzondering van de zondagen, dan gaat de winkel om 17.00 uur dicht.

14.30 Limiet contactloos betalen omhoog
Om ervoor te zorgen dat consumenten minder vaak hun pincode in hoeven voeren, is voor het contactloos betalen met bankpas, smartphone of wearable de limiet verhoogd naar vijftig euro. Eerder lag de grens op 25 euro. Die verhoging wordt automatisch doorgevoerd. Zo hoeft de klant het pinapparaat minder vaak aan te raken en is de kans op een eventuele coronabesmetting kleiner.

14.10 Bloemenstartup Hold pakt bloemenoverschot aan
Bloemen- en plantenbezorgservice Hold zou eigenlijk dit najaar pas starten, maar door de coronacrisis is het bedrijf eerder begonnen. Zo hoopt de startup wat te doen aan het bloemen- en plantenoverschot bij kwekers en de thuiswerkplek van werknemers wat op te fleuren, schrijft MarketingTribune.

Online bloemen startup gelanceerd

13.30  Winkelwagentjes en -mandjes in supermarkten verplicht
Het gebruiken van een winkelwagentje in de supermarkt wordt verplicht, dat meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Ook als je slechts één product nodig hebt, moet je een wagentje pakken. Die maatregel moet helpen bij het de eerdergenoemde deurbeleid voor supermarkten.. 

Supermarkten kunnen, door het aantal winkelwagentjes te beperken, er beter voor zorgen dat er één klant per tien vierkante meter in de winkel is. Voor een winkel van 1000 vierkante meter, geldt dat er honderd karretjes de winkel in mogen. Kleinere supermarkten zonder wagentjes mogen hetzelfde beleid uitvoeren met mandjes. 

13.15 Amazon gaat testkits voor het virus versturen
In de Amerikaanse gebieden die het meest getroffen zijn door het coronavirus, gaat webgigant Amazon testkits bezorgen waarmee je kunt checken of je met het virus besmet bent. Dat meldt Charged Retail. De webshop haalt de tests na afname ook weer op. 

Door het coronavirus zet Amazon het verzenden van niet-essentiële producten laag op zijn prioriteitenlijstje. Volgens de website Fortune kan het soms wel een maand duren voordat die producten bezorgd worden.

12.30 Muzikale nostalgie tijdens ouderenuurtje Albert Heijn
DDJ Media, het bedrijf achter de muziek en instore commercials bij Albert Heijn, heeft voor het ouderenuurtje van Albert Heijn muziek uit de tijd van deze doelgroep geprogrammeerd. Deze 'Ouwe Gouwe'-muziek wordt tussen zeven en acht uur 's ochtends in de winkels van de supermarktketen gedraaid. Volgens DDJ Media wordt dit door de ouderen goed ontvangen. "Het effect van muziek is enorm, het heeft een directe invloed op de stemming", meldt het bedrijf.

11.55 Lokale bezorgdienst eerder live en To Good To Go stelt platform open
In verband met de coronauitbraak is de nieuwe online bezorgdienst Local Heroes eerder live gegaan. De dienst support lokale ondernemers doordat Nederlandse consumenten via de app producten bij hen kunnen bestellen. Die worden vervolgens opgehaald of thuisbezorgd door fietskoeriers. Daarnaast stelt voedselverspillingsapp Too Good To Go zijn platform tijdelijk open voor reguliere afhaalmaaltijden. Consumenten vinden vanaf vandaag maaltijden van lokale ondernemers in de app, die ze voor de normale prijs kunnen afhalen bij de ondernemer. De actie is bedoeld zonder winstoogmerk, laat Too Good To Go weten.

11.10 Nike maakt trainingsprogramma gratis
Nike heeft zijn premium trainingsprogramma Nike Training Club gratis beschikbaar gemaakt. Consumenten kunnen nu thuis verschillende trainingen volgen en krijgen advies over onder meer voeding, beweging en slaap.

10.50 Supermarkten en drogisterijen voeren per direct een deurbeleid in
Alle Nederlandse supermarkten en drogisterijen voeren vanaf vandaag een deurbeleid in. Zo mag er per tien vierkante meter vloeroppervlak maximaal één klant in de winkel aanwezig aan, blijkt volgens het AD uit een interne memo. Dit betekent dat een vestiging met bijvoorbeeld duizend vierkante meter oppervlak niet meer dan honderd klanten binnen mag hebben. Beveiligers of eigen werknemers worden bij deuren geplaatst om klanten over het beleid te informeren.

Het deurbeleid is ook per direct bij drogisterijen doorgevoerd. "Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast", vertelt Ed van de Weerd, voorzitter van brancheclub Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en ceo van Kruidvat-moeder A.S. Watson Benelux.

10.05 Goede initiatieven in retailland
Ten tijde van het coronacrisis ontstaan ook in retailland allerlei mooie initiatieven. Zo kent het Amerikaanse Kroger zijn werknemers - die onder meer in de winkels en op de klantenservice werken - een eenmalige bonus toe. Fulltime-medewerkers krijgen een bedrag van zo'n 275 euro op hun rekening gestort, terwijl voor parttime-personeel een bedrag van 140 euro geldt. Hiermee wil de supermarktreus zijn personeel bedanken voor hun extra harde werk in deze tijd van het virus. Daarnaast schiet H&M medisch personeel te hulp. Omdat het grootste gedeelte van zijn winkels inmiddels gesloten is, gebruikt de modeketen zijn productie en logistieke kanalen om onder meer mondkapjes, handschoenen en jassen voor de medici te produceren.

9.35 Grote modeketens zetten verhuurders onder druk
Grote ketens als C&A, H&M en Zara-moeder Inditex zetten verhuurders voor het blok. Ze eisen huurkorting of delen mee dat ze de komende maanden geen huur betalen vanwege de coronacrisis. Dit soort acties kunnen op weinig sympathie rekenen van vastgoedeigenaren, helemaal door de dreigende toon die huurders soms aanslaan. "Er wordt dan gezegd dat ze de komende drie maanden geen huur betalen. Als je niet binnen vijf dagen hebt gereageerd, dan ben je automatisch akkoord", zegt een van hen.

9.15 Sluiting horeca bezorgt slijterijen nog geen gouden tijden
​​​​​​Aangezien de horeca is gesloten en consumenten meer thuis zitten, lijkt het alsof slijterijen hiervan kunnen profiteren. Toch is dat niet het geval. "Ik ben twee derde van mijn omzet kwijt", zegt een wijnondernemer tegen RTLZ. Reden hiervoor is onder meer de sluiting van de horeca en afgelastte evenementen, waar veel slijterijen een groot deel van hun volume aan leveren. Daarnaast slaan consumenten misschien wel wat meer alcoholische dranken in, maar lang niet zo fanatiek als bij bijvoorbeeld toiletpapier.

9.00 Tienduizenden banen bij H&M op de tocht
H&M vreest voor een massaontslag. De modeketen sloot wereldwijd het grootste deel van zijn winkels en verwacht dat het virus een stevige negatieve impact zal hebben op de verkopen van maart. Maatregelen om het hoofd boven water te houden, worden nu onderzocht, waarbij het ontslaan van tienduizenden werknemers tot de mogelijkheden behoort. Modeconcurrent Bestseller, moederbedrijf van onder meer Only en Vero Moda, heeft inmiddels 750 werknemers ontslagen, Zij waren voornamelijk werkzaam op de hoofdkantoren in Denemarken. “Het overheidssteunpakket is een goed hulpmiddel en we hebben in ieder geval het aantal ontslagen kunnen beperken”, vertelt ceo Anders Holch Povlsen aan Textilwirtschaft.

8.45 Ouderenuurtje loopt nog niet storm
Het loopt nog geen storm, maar de ouderen die gebruikmaken van het ouderenuurtje zijn erover te spreken, staat vanochtend in het AD. Om ouderen in de winkel de ruimte te geven, lasten een aantal grote supermarktketens onlangs het ouderenuurtje in. Bij Albert Heijn, Jumbo en Lidl zijn er inmiddels speciale seniorentijden.

8.20 Aanmeldingen Thuisbezorgd.nl groeien hard
Thuisbezorgd.nl heeft sinds de coronacrisis zo'n tweeduizend nieuwe aanmeldingen gehad. Het bedrijf zegt 'met man en macht' te werken om deze aanmeldingen versneld te verwerken. Daarnaast kunnen vanaf vandaag ook afhaalrestaurants zich bij het platform aanmelden en is Thuisbezorgd.nl bezig zijn eigen bezorgdienst Scoober versneld naar meer steden uit te rollen.

8.00 Geen lockdown voor winkels
In de persconferentie van maandagavond werd bekend dat winkels hun deuren voorlopig open mogen houden. Wel moeten ze strengere maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat klanten zich houden aan de 1,5 meter afstand-regel. Zo hebben burgermeesters vanaf nu de bevoegdheid om retailers een scherp deurbeleid te laten voeren. Als winkels dat niet opvolgen, kunnen ze worden gesloten.

Kijk hier voor het liveblog van maandag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!