Liveblog maandag: Douglas: akkoord met meeste leveranciers, Rumag stopt met verkoop coronashirts

Liveblog maandag: Douglas: akkoord met meeste leveranciers, Rumag stopt met verkoop coronashirts

In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Toch noodsteun voor winkeliers
  • De Bijenkorf en Douglas betalen later
  • The Sting voldoet 'gedeeltelijk' aan betalingsverplichtingen
  • Rumag stopt met verkoop coronashirts
  • Drukte bij onlinebloemenwinkels
  • Aanzienlijke omzetverliezen voor moederbedrijf Miss Etam en Steps
  • 'MediaMarkt vraagt overheid om miljarden'

17.00 We sluiten het liveblog. Tot later.

16.50 Drukte bij onlinebloemenwinkels
Onlinebloemenwinkels hebben de grootst mogelijke moeite om te voldoen aan de vraag naar boeketten, meldt het ANP. Tijdens de coronacrisis bestellen mensen massaal bloemen, voor zichzelf en voor anderen. De website Topbloemen.nl zag een verviervoudiging van het aantal orders. Fleurop.nl kan de vraag ook nauwelijks aan. Medewerkers van andere afdelingen worden tijdelijk op de klantenservice neergezet om de vragen van klanten te beantwoorden.

16.30 Bijenkorf: groot offer leveranciers is nodig
De Bijenkorf bevestigt dat het warenhuis leveranciers later gaat betalen, zoals RetailNews eerder meldde. De betalingstermijn is met zestig dagen verlengd. "Wij beseffen dat dit voor hen een groot offer is, maar alleen samen kunnen wij door deze bijzondere tijd heen komen", zegt een woordvoerder.

15.00 Hoe zit het met die noodsteun?
Sinds vandaag kunnen ook winkeliers in de non-food een beroep doen op noodsteun. Ze kunnen eenmalig 4000 euro ontvangen. Hoe het precies in elkaar zit, legt brancheorganisatie INretail uit.

14.45 Winkelstraten 79 procent rustiger
In de winkelstraten was het vorige week 79 procent rustiger dan in dezelfde week vorig jaar. Dat blijkt uit tellingen van Bureau RMC op basis van wifi-signalen. In de grote steden is de afname het grootst. In de Kalverstraat en de Nieuwendijk in Amsterdam was sprake van een daling van 90 procent.

14.25 Lidl in Nederland niet eerder dicht
In tegenstelling tot Lidl in België is de supermarktketen in Nederland niet van plan de winkels eerder te sluiten. Dat meldt een woordvoerster desgevraagd aan RetailNews. In België gaat Lidl elke dag een uurtje eerder dicht om het personeel wat rust te gunnen. Eerder lieten Albert Heijn en Jumbo ook al weten dat ze het voorbeeld niet gaan volgen.

14.10 Rumag stopt met verkoop coronashirts
Rumag is gestopt met de coronactie voor het Rode Kruis. Het tv-programma Zondag met Lubach haalde zondagavond flink uit naar het Amsterdamse lifestylemerk. Rumag zei met de verkoop van shirts geld op te halen voor het Rode Kruis, maar Lubach haalde een artikel van Quote aan waarin staat dat het merk er flink aan verdient. Lubach sprak daar schande van. Ook beschuldigde hij Rumag ervan teksten van anderen te gebruiken. In een verklaring zegt Rumag geschrokken te zijn van de inhoud van het programma en stelt dat het 100.000 euro voor het Rode Kruis heeft opgehaald.

13.50 Douglas komt nieuwe betalingstermijn overeen met leveranciers
Douglas bevestigt dat het zijn leveranciers om opschorting van betaling heeft gevraagd. "Het zijn uitzonderlijke tijden, dit geldt ook voor ons", zegt een woordvoerster. RetailNews meldde eerder vandaag dat het parfumeriebedrijf de betalingen tot nader order opschort. Ceo Willem Duthler en marketingdirecteur Ineke Schutter schrijven dat in een brief die in handen is van RetailNews. "Uiteraard is de intentie tot betalen daarmee niet veranderd. De termijn wel", aldus de woordvoerster. Ze meldt dat met de meeste leveranciers inmiddels een nieuwe betalingstermijn is afgesproken. Ze geeft daar verder geen bijzonderheden over, ook niet over de huidige betalingstermijn.

13.00 Onlinesuper koopt 100.000 coronatesten
De Britse onlinesupermarkt Ocado koopt 100.000 coronatesten, meldt The Telegraph. Zo hoopt de onderneming zoveel mogelijk werknemers op de been te houden in de magazijnen en bij de bezorging. Door de coronacrisis wordt er bij Ocado tien keer zoveel besteld als anders. Voor de aanschaf van de testkits trekt de onlinesuper omgerekend 1,7 miljoen euro uit.

12.40 Score begint ook met private shopping
Net als onder meer Sissy-Boy begint ook Score met private shopping. De ongeveer zestig kledingwinkels in Nederland zijn op afspraak te bezoeken. De webshop was en blijft open.

12.15 Mondkapje verplicht in Oostenrijkse supermarkt
Vanaf woensdag moeten alle supermarkten in Oostenrijk bij de ingang mondkapjes uitdelen. Klanten zijn verplicht die voor te doen bij het winkelen, heeft bondskanselier Sebastian Kurz bekendgemaakt. Het gaat om simpeler kapjes dan die in de medische wereld worden gebruikt. Later moeten de kapjes, die mond en neus bedekken, ook op andere plekken worden gedragen.

12.00 'MediaMarkt vraagt overheid om miljarden'
Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, klopt bij de Duitse overheid aan voor twee miljard euro. Volgens persbureau Bloomberg is het bedrijf in gesprek met zowel de Duitse staatsbank KfW als met andere banken voor een financieringspakket. MediaMarkt en Saturn hebben als gevolg van de coronacrisis in veel Europese landen de winkels moeten sluiten. Vrijdag ontving de Duitse reisorganisatie TUI een noodfinanciering van 1,8 miljard van KfW.

11.45 Picnic werkt samen met vrijwilligersplatform
Picnic is een samenwerking aangegaan met gewoonmensen.nl. Deze website koppelt hulpbehoevenden aan vrijwilligers die bijvoorbeeld medicijnen willen halen of boodschappen willen doen. De onlinesupermarkt verspreidt de komende dagen bijna 200.000 flyers bij de boodschappen en roept klanten op die in de bus te doen bij mensen die wat hulp kunnen gebruiken.

11.30 Winkels in Wuhan weer open
In de Chinese stad Wuhan, waar het coronavirus voor het eerst opdook, zijn veel winkels weer opengegaan. Sommige inwoners zijn als een kind zo blij, blijkt uit een video bij de NOS.

11.10 Ahold Delhaize vergadert achter gesloten deuren
De aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize op 8 april gaat door. Maar die vindt wel grotendeels achter gesloten deuren plaats, meldt het supermarktconcern. Aandeelhouders wordt gevraagd niet persoonlijk te komen, maar voorafgaand aan de vergadering hun stem uit te brengen. Wie toch per se aanwezig wil zijn, moet een aanvraag indienen. Het bedrijf zal dan beslissen of dat verzoek wordt gehonoreerd. Namens Ahold Delhaize zal slechts een zeer beperkt aantal leden van het bestuur en de raad van commissarissen de vergadering bijwonen.

10.50 Amazon.nl verlengt retourtermijn
Klanten van de Nederlandse webshop van Amazon krijgen langer de tijd om hun bestelling terug te sturen. Vanwege de coronacrisis wordt de retourtermijn verlengd. "De meeste artikelen die tussen 15 februari 2020 en 30 april 2020 bij Amazon of onze verkoperspartners zijn besteld, kunnen nu tot 31 mei 2020 worden geretourneerd." De retourtermijn was voor de meeste producten dertig dagen. Thuiswinkel.org had webshops gevraagd kopers meer ruimte te geven.

10.30 Zorgen over HEMA
Kredietbeoordelaar Moody's is door de gevolgen van het coronavirus negatief gestemd over de financiële situatie van HEMA. Moody's twijfelt aan het vermogen van de warenhuisketen om zijn schulden af te lossen en vindt de situatie risicovol, aangezien HEMA financieel al tamelijk zwak is.

10.10 Lubach vs Rumag
Arjen Lubach gaf gisteravond Rumag er flink van langs in zijn tv-show. Hij vindt het niet oké dat het Amsterdamse lifestylemerk geld verdient aan een corona-actie met het Rode Kruis en beschuldigt ze daarnaast van het jatten van quotes.


9.55 The Sting voldoet 'gedeeltelijk' aan betalingsverplichtingen
Kledingketen The Sting meldt aan zijn leveranciers tot en met 1 juli 'gedeeltelijk aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen'. Dat blijkt uit een brief die in handen is van RetailNews. In de brief, ondertekend door oprichter Herman Franzen, meldt The Sting zijn relaties 'hard nodig te hebben voor zijn voortbestaan'. Ook meldt het bedrijf dat het beleid erop is toegespitst om de winkels vanaf 1 juli weer te openen. The Sting verwacht dan een 'verkoopexplosie' omdat de voorjaars- en zomercollectie met hoge kortingen moeten worden verkocht.

9.35 Esprit vraagt bescherming aan
De Duitse dochterondernemingen van Esprit vragen bescherming van crediteuren aan. Het modebedrijf voelt de impact van de coronacrisis en wil zich daarom de komende maanden beschermen tegen vorderingen van schuldeisers, meldt TextilWirtschaft.

9.15 Aanzienlijke omzetverliezen moederbedrijf Miss Etam en Steps
FNG, het moederbedrijf van onder meer Miss Etam en Steps, kampt door de coronacrisis met 'aanzienlijke omzetverliezen'. Dat meldt ceo Dieter Penninckx. Alle winkels in België en Nederland zijn dicht. Ook online komt de omzet volgens FNG onder druk te staan, omdat het bedrijf verwacht dat consumenten niet-essentiële aankopen verminderen en/of uitstellen. Diverse wholesaleklanten nemen minder of geen fashionproducten meer af.

8.50 Sissy-Boy kiest voor private shopping
Sissy-Boy, waarvan de winkels sinds vrijdag 20 maart dicht zijn, opent de deuren voor private shopping. Geïnteresseerden kunnen een afspraak maken voor een 'één-op-één-sessie' met een van de stylisten. Er kan gekozen worden uit zes verschillende tijdvakken.

8.30 De Bijenkorf en Douglas betalen later
De Bijenkorf betaalt zijn leveranciers zestig dagen later, blijkt uit een brief die RetailNews in handen heeft. Sinds 18 maart zijn de warenhuizen dicht. "We werken er hard aan om de online omzet te maximaliseren, maar we bevinden ons in een zeer uitdagende situatie waar de omzet helaas een stuk lager is dan gebruikelijk", schrijft inkoopdirecteur Ninke Gijzel. Uit de brief blijkt dat twintig procent van de factuur binnen de normale termijn wordt betaald - volgens een ingewijde binnen zestig tot negentig dagen - en de rest zestig dagen later.

Ook Douglas meldt aan zijn leveranciers dat de betalingen worden opgeschort. Tot nader order, schrijven ceo Willem Duthler en marketingdirecteur Ineke Schutter in de brief die in handen is van RetailNews. Online wordt er nu weliswaar meer omgezet, maar dat kan volgens hen het verlies offline niet compenseren. "We rekenen op uw medewerking en flexibiliteit om de negatieve effecten van de huidige situatie te minimaliseren."

8.15 Toch noodsteun voor winkeliers
Winkeliers die worden geraakt door de kabinetsmaatregelen tegen de coronacrisis kunnen toch 4000 euro noodsteun krijgen. Minister Wiebes en staatssecretaris Keijzer hebben de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren verruimd. Aanvankelijk vielen winkeliers in de non-foodsector erbuiten, omdat ze hun zaak niet hoeven te sluiten. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld horeca-ondernemers en kappers. Brancheorganisatie INretail reageerde verbijsterd, aangezien ondernemers met een mode-, schoenen-, of sportwinkel door het advies 'blijf thuis' nauwelijks klanten hebben. De omzetten zijn volgens INretail tot bijna nul gekelderd. In het weekend kwamen de bewindslieden tot inkeer. "We zijn blij met de erkenning dat de winkelsector ook rechtstreeks getroffen is", zegt INretail.

Lees hier het liveblog van vrijdag

Reacties 7


ger boer 30 mrt, 11:52

Ik Vind dat deze ondernemers , het netter aanpakken dan c&a h&m En Zara, ik krijg zelfs het idee dat de bovengenoemde 3 contacten met elkaar hebben en gezamenlijk afgesproken hebben om de vastgoedgoed bazen onder druk te zetten, om zo na de crisis lagere huren te verkrijgen.


Herman van Wissen 30 mrt, 12:11

Iedereen snapt dat het nu lastig is om de facturen op tijd te betalen. De vraag alleen is of dit een goede oplossing is? Wie worden de dupe van deze uitstel van betalingen in de modebranche. Het zijn de producenten in de lage lonen landen. Die kunnen hun medewerkers nu niet meer betalen en storten deze mensen in directe armoe. Is dit het gezicht van de nieuwe menselijkheid in modebranche? Al deze modebedrijven hebben mogelijkheden om online verkopen te stimuleren, krijgen overheidssteun en steun van hun financiers. En dan toch je leveranciers niet betalen is korte termijn denken en renrichting verkeer. Een verkeerd signaal van gerenommeerde merken en bedrijven. Zoek naar een echte oplossing i.p.v. het bij de minder sterken neer te leggen.


John Peters 30 mrt, 12:41

Wat Bijenkorf doet is niet goed, daar zijn fondsen voor van de overheid. Bijenkorf veroorzaakt hiermee een kettingreactie in de keten en zo krijgt iedereen problemen. Ze leggen nu de risico's eenzijdig neer bij andere organisaties. Dat is geen partnership. Als er zaken in overleg worden afgesproken prima maar niet op deze manier. Wat vinden jullie?


Piet Dijkstra 30 mrt, 13:43

Sowieso het failliet van Nederland. Door deze onverwachte situatie wordt nog maar eens pijnlijk duidelijk dat de Nederlandse economie gebakken lucht is en was. Alle in het nieuws komende en thans om financiële steun schreeuwende bedrijven zijn door de jaren heen financieel door aandeelhouders en eigenaren totaal uitgekleed waardoor een lege huls met werknemers thans resteert. Vreemd hé......


Sabina Leysen 30 mrt, 14:45

En wat met de Inno's in België?


“De kleine” Ondernemer 30 mrt, 17:40

Schandalig! Ze hebben toch ook een webshop? Dus er komt gewoon geld binnen! Zit in het zelfde schuitje, 1500m2 winkel is wel open echter nul omzet, online loopt gelukkig door! Daarom voorlopig geen extra geld, huurverlaging of betalings termijnen oprekken en dergelijke nodig.... Dit geeft echt een verkeerd signaal af voor de “kleinere” ondernemers met 1 tot 5 miljoen omzet die er gewoon keihard tegen aan gaan!


Publieke Opinie 31 mrt, 20:13

Dit illegaal en verder onder druk zetten van leveranciers door grootwinkelbedrijven is een gotspe. Ik pleit voor een publieke schandpaal en een jaarlijkse herdenkings ceremonie voor Douglas, Hunkemoller, Action en Bijenkorf en IEDERE retailer die dit huftergedrag volgt, zodat de pijn van deze korte termijn politiek vele malen langer voelbaar is dan het korte termijn gewin van de investeerders die hier achter zitten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!