Coronacrisis: hoe gaat het met de kleine drogisterijen?

Naast supermarkten en bouwmarkten beleefden ook drogisterijen drukke tijden. Thermometers, handgel, paracetamol en andere ‘corona-gerelateerde’ producten vlogen over de toonbank. Inmiddels lijkt de ergste drukte achter de rug en zijn de drogisterijen weer volop bevoorraad. Hoe gaat het nu met de kleinere spelers uit deze branche in ons land?

Naast supermarkten en bouwmarkten beleefden ook drogisterijen drukke tijden. Thermometers, handgel, paracetamol en andere ‘corona-gerelateerde’ producten vlogen over de toonbank. Inmiddels lijkt de ergste drukte achter de rug en zijn de drogisterijen weer volop bevoorraad. Hoe gaat het nu met de kleine spelers Care & Beauty en Normal in ons land?

Om de gezondheid van klanten en werknemers te waarborgen en piekuren in goede banen te leiden, werd vorige week in alle Nederlandse drogisterijen en supermarkten een deurbeleid ingevoerd. Winkels mogen maximaal één klant per tien vierkante meter tellen. Een beperkt aantal winkelwagentjes en -mandjes moet deze regel handhaven. 

Drogisterijen hadden aan het begin van de crisis nog vaak te maken met lege schappen als het ging om 'corona-gerelateerde producten' – zoals handzeep, desinfectiemiddelen en vitamine C-tabletten. Inmiddels zijn de ruim 2300 drogisterijen in ons land goed voorbereid op de komende weken, zei Ed van de Weerd, voorzitter van brancheclub CBD en ceo van Kruidvat-moeder A.S. Watson Benelux, onlangs tegen de Financiële Telegraaf. “De Nederlandse drogisterijen hebben de ergste drukte achter de rug.” Daarnaast is het rustiger in de winkelstraat, omdat consumenten aan de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven inmiddels duidelijk gehoor hebben gegeven. 

Care & Beauty werd begin vorig jaar opgericht door een groep D.I.O.-ondernemers. Zij voelden zich niet thuis in de overstap van D.I.O. naar DA en daarmee kreeg de drogisterijbranche er een concurrent bij. Care & Beauty heeft op dit moment 23 winkels en ook daar was het de afgelopen tijd extreem druk. Zo bleek vorige week uit een Facebookbericht van een van de ondernemers dat de groothandels die aan de filialen leveren, de druk niet aankonden. ‘Twee van onze groothandels hebben een stop op nieuwe bestellingen ingevoerd, om zodoende eerst oude bestellingen uit te kunnen leveren en de magazijnen weer vol te zetten’, zo staat er in het bericht.

Volgens Harry Piet, franchisenemer van Care & Beauty met de meeste winkels, is handgel op dit moment het moeilijkst verkrijgbaar. “We hebben steeds voorraad, maar ook steeds van wisselende leveranciers”, meldt hij. Care & Beauty heeft inmiddels een maximaal aantal per klant op dit soort producten gezet. Verder volgt de drogisterijketen de richtlijnen van het RIVM strikt op. Klanten wordt onder meer verzocht om alleen naar de winkels te komen en het personeel staat veilig achter kuchschermen. 

Zeer intensieve weken
Volgens Piet waren de afgelopen weken ‘zeer intensief’ te noemen. “De behaalde omzetten lopen de laatste drie weken parallel aan die van supermarkten. Daarnaast is het een hele klus om de inkoop van specifieke producten op een verantwoorde manier op te schalen.” Afgelopen weekend zag Care & Beauty echter een terugloop in het aantal bezoekers, waardoor de druk inmiddels weer afneemt. En ook met de verhoogde leveringsgraad van de vier groothandels die aan Care & Beauty leveren, gaat het volgens Piet de goede kant op. De belangrijkste groothandel is Holland Pharma, die ook aan de winkels van DA levert. “Ook daar moeten keuzes gemaakt worden waar niet iedereen even blij van wordt. Die frictie wordt inmiddels ook in goede banen geleid, heb ik de indruk.”

Om klanten goed te bedienen en ervoor te zorgen dat zij niet de deur uit hoeven, zijn sommige Care & Beauty-filialen met een bezorgservice gestart. Klanten die voor 15.00 uur een bestelling plaatsen, krijgen deze dezelfde middag nog geleverd. En met de fiets welteverstaan: want er wordt wel aan het milieu gedacht. Consumenten reageren volgens Piet positief op deze fietsservice. “De waardering die we hiervoor van, vaak oudere, klanten krijgen, is enorm.”

Piet ziet meer positieve kanten van de crisis. Zo heeft het volgens hem een positief effect op het imago van Care & Beauty. “Wij merken dat klanten graag terugvallen op goede individuele drogisten voor een advies dat ze kunnen vertrouwen.” Juiste de kleine omvang van de drogisterijketen speelt volgens Piet een rol. “Het is wat makkelijker schalen. Ten aanzien van verkrijgbaarheid van producten konden wij ook vaak wat beter inspelen op de vraag.” 

Het Deense Normal houdt zijn zes winkels ook vooralsnog open. De discountketen verkoopt onder meer merkartikelen op het gebied van persoonlijke verzorging en huishoud en een hele reeks basisartikelen. Begin maart zag Normal een piek in het aantal bezoekers in zijn vestigingen. Daarnaast gaven klanten meer uit, vertelt Björn van Driessche, partner en general manager van Normal. Maar die drukte is inmiddels weer voorbij. “Vooral na het NL-alert merkten we dat het rustiger is en dat zet nu ook in het weekend door. Met name afgelopen zondag was het rustig.” 

Van hamsteren was volgens Van Driessche bij de discountketen geen sprake, al hadden ook de Normal-vestigingen te maken met een grotere vraag naar producten als handzeep en desinfectiemiddelen. En na het sluiten van de kapperszaken zijn ook haarproducten populair. “We spelen op dat soort productcategorieën in door deze producten op meerdere plekken in onze winkels te presenteren. Ook zorgen we dat we hier meer voorraad van binnen krijgen. Deze wordt één keer per week rechtstreeks geleverd vanuit het distributiecentrum in Denemarken.”

Voet aan de grond
Naast de ontwikkelingen rondom het virus vertelt Van Driessche kort over de inzet van Normal om in ons land voet aan de grond te krijgen. De Deense keten kwam twee lentes geleden deze kant op en daarmee was Nederland de eerste vestigingslocatie buiten Scandinavië. Normal heeft de ambitie door te groeien, vertelt Van Driessche. Zo komt er dit jaar in ieder geval één winkel bij. "We zijn continu op zoek naar geschikte locaties, maar door de crisis ligt daar de prioriteit op dit moment niet." 

Nederlandse consumenten weten de discountketen volgens Van Driessche in die twee jaar al wel beter te vinden. “Vorig jaar en dit jaar zagen we een positieve ontwikkeling in het aantal terugkerende klanten in onze vestigingen. Zij besteden meer en waarderen de lage prijzen.” Normal onderscheidt zich van andere discountketens door een vaste lage prijs te hanteren. De prijs ligt dertig tot vijftig procent onder de marktprijs, doordat de producten geïmporteerd worden van distributeurs door de hele Europese Unie.

Wat de grootste consequentie van de crisis voor Normal gaat zijn, weet Van Driessche niet. “Het is lastig om de consequenties op lange termijn te voorzien. Dat ligt bijvoorbeeld aan hoe lang deze crisis gaat duren, hoe de overheidsmaatregelen uitpakken en de uitkomst van de gesprekken met verhuurders.” Toch voorziet de keten voorlopig geen reden om zijn winkels op slot te doen. “We vinden dat we een maatschappelijk rol vervullen en willen in die zin onze bijdrage leveren. Zolang we open mogen zijn, doen we dat.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen