Coronablog vrijdag: Albert Heijn bezorgt ook op zondag, winkelbelegger hard geraakt door huurachterstanden

In dit blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Winkelbelegger Wereldhave hard geraakt door huurachterstanden
  • Albert Heijn bezorgt ook op zondag
  • 'Omzet supermarkten en drogisterijen neemt af'
  • Victoria's Secret-moeder sleept investeerder voor de rechter
  • Nog geen sprake van faillissementsgolf

We sluiten dit blog. Tot later!

16.30 Verswinkels slaan handen ineen voor tv-spot
De kaasspeciaalzaken & foodspecialiteitenwinkels (Vakcentrum), groentespecialisten (AGF Detailhandel Nederland), visspecialisten (VNV), bakkers (NBOV), bloemisten (VBW), poeliers (NBPW) en slagers (KNS) hebben voor het eerst samen een tv-commercial gelanceerd. Met het spotje willen de ondernemers consumenten stimuleren om lokaal te kopen.


16.20 Albert Heijn en Jumbo pieken lang niet overal
Albert Heijn en Jumbo zien lang niet overal hogere omzetten dan normaal. Met name in binnensteden, hightrafficlocaties en langs de grens zijn juist dalingen te zien, vertellen de supermarktketens aan RetailTrends. Albert Heijn wijst er bovendien op dat supermarkten de afgelopen tijd veel extra investeringen hebben moeten doen voor de veiligheid van klanten en medewerkers. “En we zitten nog maar aan het begin van de crisis die naar verwachting nog lang kan aanhouden. De impact op langere termijn is daarom nog niet te overzien.” Lees op RetailTrends meer over waarom lang niet alle supermarkten winnaars zijn.

16.00 Consument hamsterde ook flink voor huisdieren
Naast wc-papier, pasta en handzeep werd er de afgelopen weken ook heel wat honden- en kattenvoer gehamsterd. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Nestlé, de grootste voedingsmiddelenproducent ter wereld. De verkoop van Purina PetCare (waar ook andere diervoermerken onder vallen) was goed voor de meeste groei van het bedrijf, dat ook merken als KitKat, Maggi en Nespresso onder zijn vleugels heeft.

14.50 Coronavirus doet Modecentrum Frans Theelen de das om
Het coronavirus was de druppel voor Modecentrum Frans Theelen. De retailer, met vestigingen in Panningen, Boxtel, Roggel en Horst, is afgelopen dinsdag failliet verklaard door de rechter. In maart 2019 keken de huidige eigenaren Pieter en Ria Theelen al of er een mogelijke overnamekandidaat voor het bedrijf was, zonder succes. "Met de huidige vooruitzichten is het niet verantwoord om als 70-plussers zonder opvolging het bedrijf niet-aflosbare schulden te laten maken", vertelt het echtpaar. De keten bestond al 143 jaar.

14.10 Winkelbelegger Wereldhave hard geraakt door huurachterstanden
Vastgoedfonds Wereldhave is hard geraakt door de coronacrisis. Door de vele winkelsluitingen kreeg het bedrijf de afgelopen weken een stuk minder huur binnen; veel winkeliers betalen geen of minder huur wegens de crisis. Wereldhave spreekt in zijn kwartaalverslag van een 'significante impact' die de belegger de komende periode terug zal zien in zijn cijfers. Afgelopen kwartaal daalden de nettohuurinkomsten al met bijna tien procent, uitkomend op 39,4 miljoen euro. Het fonds leed vorig jaar een verlies van bijna 319 miljoen euro.

13.20 Albert Heijn bezorgt ook op zondag
Albert Heijn bezorgt binnenkort ook boodschappen op zondag, wegens de groeiende drukte online. “We gaan vanaf zondag 3 mei tijdelijk ook op zondag de boodschappen thuisbezorgen”, zegt een woordvoerster tegen Distrifood. “Samen met een aantal andere maatregelen willen we op die manier zo goed mogelijk inspelen op de sterk gegroeide vraag van klanten naar thuisbezorging.” Ook heeft de supermarktketen de afgelopen weken zo’n zeshonderd extra medewerkers ingezet om aan de toegenomen vraag te voldoen. 

12.15 Britse winkelverkopen gekelderd
De winkelverkopen in Groot-Britannië zijn fors gedaald, blijkt uit cijfers van het Britse nationale statistiekbureau (Office for National Statistics). Kledingwinkels verloren bijna een derde aan omzet en de totale verkoop daalde in maart met 5,1 procent ten opzichte van een maand eerder. In februari gingen de winkelverkopen nog met 0,3 procent omlaag. Volgens het statistiekbureau gaat het om de grootste maandelijkse daling sinds de metingen begonnen, dertig jaar geleden. Alleen de essentiële winkels zijn nog geopend in het land. Opvallend: De alcoholverkopen in het land stegen wél in maart, met maar liefst 31,4 procent. 

11.15 Aldi Süd gaat werken met 'stoplichten'
Aldi Süd wil een systeem met stoplichten introduceren in zijn Duitse filialen. Dat schrijft Lebensmittelzeitung. Camera's en slimme software moeten registreren hoeveel klanten er in de winkel zijn, waarna dat gecommuniceerd wordt met de 'stoplichten'. Die geven aan of nieuwe klanten de supermarkt nog mogen betreden of dat zij moeten wachten op groen licht. Zo kunnen de winkels het voorgeschreven maximale aantal van één klant per tien vierkante meter handhaven, zonder dat ze daarvoor extra personeel hoeven in te zetten. Het systeem, dat al eerder werd getest in Zwitserland, wordt ingevoerd bij de meerderheid van Aldi's tweeduizend Duitse filialen. 

10.30 Winkels in Frankrijk per 11 mei weer open
De winkels in Frankrijk mogen per 11 mei weer hun deuren openen. Dat heeft de regering van het land bekend gemaakt. De lockdown wordt langzamerhand versoepeld, maar voor de horeca wordt nog gewerkt aan een speciaal plan voordat de restaurants en cafés open mogen. De versoepeling is broodnodig: volgens Insee, het Franse CBS, nam de verkoop van producten en diensten sinds de lockdown 49 procent af. De totale economie slonk met 35 procent. 

09.30 'Omzet supermarkten en drogisterijen neemt af'
De omzet van supermarkten is in week zestien (13 t/m 17 april) met veertien procent gedaald ten opzichte van een week eerder. Dat blijkt uit cijfers van IRI. Vergeleken met een jaar eerder bedroeg de daling acht procent. Online daalde de omzet in week zestien met tien procent, maar die viel nog steeds bijna een derde hoger uit dan een jaar eerder. Ook bij drogisterijen is er duidelijk een einde gekomen aan het hamsteren; daar viel de omzet bijna twintig procent lager uit dan in diezelfde week in 2019. Vooral productcategorieën zoals make-up en geuren hebben te lijden onder social distancing. De omzet van slijterijen is, na een goede paasweek, stabiel ten opzichte van 2019.

09.00 Victoria's Secret-moeder sleept investeerder voor de rechter
L Brands, het bedrijf achter lingeriemodehuis Victoria’s Secret, sleept investeerder Sycamore voor de rechter. Dat schrijft The Wall Street Journal. Private-equityinvesteerder Sycamore zou 525 miljoen dollar betalen voor 55 procent van de aandelen in het lingeriebedrijf. De investeerder trok zich echter terug uit de overnamedeal, omdat L Brands de voorwaarden van de overeenkomst zou hebben geschonden door winkels te sluiten en personeel te ontslaan in verband met de coronacrisis. Onterecht, volgens L Brands. De investeerder zou volgens het moederbedrijf zelf 'het risico dragen van de nadelige gevolgen van een dergelijke pandemie'.

08.30 Nog geen sprake van faillissementsgolf
Er is op dit moment nog geen sprake van een faillissementsgolf als gevolg van de coronacrisis. In de week van 13 tot en met 17 april gingen zestig bedrijven over de kop, blijkt uit cijfers van het CBS. Dat zijn er 29 minder ten opzichte van een week eerder. Acht daarvan waren bedrijven in de detailhandel. Volgens het CBS zijn de cijfers niet per se opmerkelijk; eerder dit jaar zijn er evenveel of meer faillissementen per week waargenomen in onder meer die branche. In de eerste zestien weken (tot en met 17 april) van 2020 zijn er in totaal 986 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is er één minder dan in dezelfde periode vorig jaar.



Lees hier het coronablog van donderdag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!