Albert Heijn en Jumbo pieken lang niet overal

Albert Heijn en Jumbo pieken lang niet overal

Albert Heijn en Jumbo zien lang niet overal hogere omzetten dan normaal. Met name in binnensteden, hightrafficlocaties en langs de grens zijn juist dalingen te zien, vertellen de supermarktketens aan RetailTrends.

De extra drukte als gevolg van hamstergedrag duurde bij Albert Heijn zo’n twee weken, zegt een woordvoerder. “Daarna is de situatie genormaliseerd, al zijn sommige patronen wel veranderd.” Daarbij ziet Albert Heijn vooral verschillen per gebied: stad (minder studenten, minder toeristen en meer klanten die thuis werken) versus buitengebied. “Maar ook de winkel op Schiphol en een aantal Albert Heijn to go-winkels”, vervolgt de woordvoerder. “Daar is het normaal heel druk en nu juist rustig.”

Concurrent Jumbo ziet een vergelijkbaar beeld, vertelt een woordvoerder. “We hebben bij grenswinkels, in binnensteden en in toeristische gebieden te maken met lagere omzetten dan normaal.”

Albert Heijn wijst er bovendien op dat supermarkten de afgelopen tijd veel extra investeringen hebben moeten doen voor de veiligheid van klanten en medewerkers. “En we zitten nog maar aan het begin van de crisis die naar verwachting nog lang kan aanhouden. De impact op langere termijn is daarom nog niet te overzien.”

Supermarkten worden in de coronacrisis niet als ‘getroffen sector’ beschouwd en komen daarom niet in aanmerking voor noodsteun. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Spar University, terwijl die formule zelfs al eerder al zijn winkels moest sluiten dan de horeca. Lees op RetailTrends meer over waarom lang niet alle supermarkten winnaars zijn.
 

Reacties

Jumbo

Geplaatst door W Kruit op 26 april 2020 om 15:38

Laatste nieuws









RetailTrends