ABN Amro denkt dat de groeiverwachting voor retail dit jaar met acht procent daalt. Dat vertelt Henk Hofstede, sector banker retail, aan RetailTrends. Voor 2021 voorspelt de bank een inhaalvraag van zes procent.
"Is je bankstel stuk of moet je een nieuwe spijkerbroek, dan kun je dat ook later doen. Dat verstaan wij onder inhaalvraag." Dus de daling van acht procent wordt ergens weer ingehaald, 'maar je zal wel gaan merken dat sommige producten het toch lastiger gaan krijgen'. "Dat heeft te maken met de veiligheid op straat en de manier waarop wij met z'n allen de andehalvemetersamenleving inrichten."
Zo groeit online hard, maar heel veel transacties gaan nog via de fysieke winkel. Hofstede stelt dat dit ook na de coronacrisis nog het geval blijft, maar dat het bezoek in de stenen winkel wel afneemt. Producten die primair iets minder van belang zijn, zoals schoenen en kleding, zullen het volgens de sector banker lastiger krijgen. "Vooral als er tot 1 september geen evenementen en feesten zijn en we niet naar ons werk gaan. Dan zijn dat de eerste uitgaven die je uitstelt."
Indien de premier Nederlanders oproept om niet op vakantie te gaan en iedereen massaal thuisblijft, denkt Hofstede dat consumenten zichzelf gaan verwennen. "Dan komt er een nieuwe tv, tuinset of trampoline. Je ziet het al met eten, dat we een lekker wijntje of kaasje extra meenemen. Dat zit er ook wel in en is weer goed voor de bv Nederland."
Lees het complete interview op RetailTrends.
Reacties 0