'Thuis-feestdagen stuwen supermarktomzet'

'Thuis-feestdagen stuwen supermarktomzet'

Zowel supermarkten als slijterijen lijken te profiteren van de feestdagen die thuis gevierd worden. In de week van Bevrijdingsdag en Moederdag vielen de omzetten opvallend hoog uit, blijkt uit cijfers van IRI.

De totale supermarktomzet kwam in week 19 uit op 907 miljoen euro. In diezelfde week vorig jaar bedroeg de omzet 798,3 miljoen euro. De stijging bedraagt zes procent ten opzichte van week 18 van dit jaar, toen de omzet op 857 miljoen euro uitkwam. De toename heeft volgens IRI waarschijnlijk te maken met de combinatie van 'meer thuis verwennen' tijdens Bevrijdingsdag, dit jaar voor veel mensen een officiële vrije dag, en Moederdag. Ook gingen er deze meivakantie minder mensen op reis en gaf het warme weer een impuls aan de verkoop van frisdrank, bier, ijs en producten voor de barbecue. 

Ook slijterijen lijken te profiteren van de feestdagen die thuis gevierd worden, met een omzetplus van 18 procent ten opzichte van vorig jaar en een plus van 3 procent ten opzichte van week 18. Drogisterijen noteerden een plus van 11 procent vergeleken met week 18, maar behaalden 4 procent minder omzet ten opzichte van een jaar eerder.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends