De honderd grootste A-merken waren vorig jaar goed voor 9,9 miljard euro omzet in de supermarkten. Met een groei van 3,3 procent deden ze het minder goed dan de markt. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van onderzoeksbureau IRI.
Zonder de tabaksmerken, die vanaf 2024 niet meer in de supermarkten verkocht mogen worden, boeken de resterende merken slechts een groei van 1,5 procent. Ook huismerken verloren terrein. Het zijn vooral de kleinere merken net buiten de Top 100 die marktaandeel wonnen. Voorbeelden daarvan zijn Bacardi, Garden Gourmet, Kips, Kinder, Rivella, G-Tan, Affligem, Katja, Zuivelhoeve en Lindt.
Starbucks, van 74 naar 60, is de grootste stijger in de lijst. Het merk profiteert ervan dat er steeds vaker bonen en cups worden gekocht in plaats van pads en gemalen koffie. De gekoelde koffiespecialiteiten van Starbucks zorgden voor de grootste groei.
Top 10 (omzet in miljoenen euro's)
1. Marlboro 613,8
2. Coca-Cola 389,1
3. Camel 385,7
4. Heineken 300,6
5. Campina 270,7
6. Lay's 270,7
7. Unox 269,3
8. Hertog Jan 268,2
9. Douwe Egberts 259,8
10. John Player Special 219,0
Reacties 0