Het aantal bezoekers van de grootste Nederlandse webshops stabiliseert na een piek in maart. Door de coronamaatregelen zagen onder meer bol.com, Albert Heijn en Amazon hun online bereik toenemen. Dat blijkt uit het Nederlands Online Bereiks Onderzoek van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX).
In februari, voor de uitbraak van het coronavirus, bezocht 65,3 procent van de Nederlanders bol.com: met in totaal zo’n 10,4 miljoen bezoekers de grootste webshop van het land. In maart was er sprake van een piek (67,4 procent) die in april weer iets was afgenomen (67,2 procent). Ook het aantal bezoekers van de Albert Heijn-website is weer gestabiliseerd: dat ging van 44,1 procent in februari naar 45,7 in maart en terug naar 44 procent in april. Ook nieuwkomer Amazon deed goede zaken in maart. Die maand bracht 29 procent van de Nederlanders een bezoek aan Amazon, ten opzichte van 23,5 procent in februari. In april is de piek weer afgenomen, naar 25,4 procent.
De piek in bezoekersaantallen van Coolblue was pas in april zichtbaar, met een toename van zo’n drie procent ten opzichte van maart (van 22,4 naar 25,5 procent). Wehkamp won tussen februari en april bijna vijf procent en ging van 2,8 miljoen naar bijna 3,6 miljoen bezoekers. Ook Zalando doet goede zaken door de coronacrisis: in april bezocht zestien procent van de Nederlanders de Duitse webshop, ten opzichte van 13,5 procent in februari.
Reacties 0