Supermarkten en andere retailers zijn terughoudend met prijsverhogingen in de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van prijsmeter IPV Data.

"We merken dat bij veel retailers het allerbelangrijkste is dat de schappen vol zijn", zegt een woordvoerder tegen het FD. "Ze zouden ook niet betrapt willen worden als profiteurs, want dan zouden ze kunnen inpakken."

In een beperkt aantal sectoren lopen de prijzen wel op, meldt de krant. Kappers, bijvoorbeeld ketens zoals Cosmo of Team Kappers, nagelstudio's en schoonheidsspecialisten, deinzen niet terug voor een coronatoeslag van enkele euro's. Ook hygiëneproducten worden duurder, blijkt uit de website van vakgroothandel Haagclean in Rijswijk. Voor bepaalde consumentenelektronica en fitnessapparatuur moet eveneens dieper in de buidel worden getast.

Oprichter Wouter Staal van Yoghurt Barn zei eerder tegen RetailTrends dat hij wel prijsverhogingen zal doorvoeren. "Dat gaat iedereen die overleeft in horeca doen."