Picnic krijgt alsnog gelijk in zaak Max Verstappen

Picnic krijgt alsnog gelijk in zaak Max Verstappen

Het gerechtshof in Amsterdam heeft Picnic alsnog in het gelijk gesteld in de rechtszaak die Max Verstappen tegen de onlinesupermarkt had aangespannen. Het bedrijf werd eerder veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 150 duizend euro wegens schending van het portretrecht, maar ging in hoger beroep. 

De aanleiding is een filmpje uit 2016, waarmee de onlinesupermarkt volgens Verstappen inbreuk maakte op zijn portretrecht. In het filmpje bezorgt een op Verstappen lijkende acteur boodschappen. Daarmee speelde de app-only super in op een reclamecampagne van Jumbo, waarin Verstappen zelf een rol speelde. De rechter oordeelde eerder dat Picnic het portretrecht van de Formule 1-coureur had geschonden. 

Nu stelt het hof echter dat het filmpje ‘overduidelijk' een parodie is. Een grapje moet kunnen, is de strekking van de uitspraak. De vrijheid van meningsuiting gaat voor het belang van Verstappen om zich tegen dit soort parodiërende filmpjes te verzetten. Ook is niet aangetoond dat de coureur schade heeft geleden.

Ceo Michiel Muller is tevreden met de uitkomst. “We zijn heel blij dat het hof het met ons eens is. Het was als grap bedoeld en gelukkig ziet de hoogste rechter dat nu ook zo”.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!