De omzet van de Schwarz Gruppe, het moederbedrijf van Lidl en Kaufland, steeg het afgelopen boekjaar met 8,6 procent naar ruim 113 miljard euro. Dat meldt het Duitse LebensmittelZeitung.
De groeicijfers over het gebroken boekjaar 2018/2019 waren sterker dan verwacht; ceo Klaus Gehrig ging eerder nog uit van een omzet van 110 miljard euro. Discountketen Lidl groeide het hardst: met 9,5 procent naar 89 miljard euro (een stijging van 7,8 miljard). Een jaar eerder groeide de supermarkt nog met 8,8 procent. Bij Kaufland steeg de omzet met 4,5 procent tot 23,7 miljard euro.
Lidl opende dit jaar vierhonderd nieuwe vestigingen en heeft inmiddels 11.200 filialen wereldwijd. Het boekjaar liep af vóór de corona-uitbraak in maart waarna de supermarktomzetten op veel plekken stegen. Welke impact de crisis precies op het concern heeft gehad, is dus nog niet duidelijk. Wel zegt een woordvoerder van de Schwarz Gruppe tegen de regionale krant Heilbronner Stimme dat de omzet in het eerste kwartaal fors gestegen is, maar dat er wel minder impulsaankopen waren. Ook brachten de veiligheidsmaatregelen rondom het virus naar eigen zeggen hoge kosten met zich mee.
Reacties 0