Hoe Bringly de winkel naar de klant toe brengt

Waarom een vervuilende bestelbus naar de stad laten rijden, als de producten daar ook gewoon in de winkel liggen? Dat is de gedachte achter last mile start-up Bringly. Het bedrijf zet technologie en professionele fietskoeriers in om ‘de winkel naar de klant toe te brengen’ en breidde onlangs uit naar vijf nieuwe steden. 

Waarom een vervuilende bestelbus naar de stad laten rijden, als de producten daar ook gewoon in de winkel liggen? Dat is de gedachte achter last mile start-up Bringly. Het bedrijf zet technologie en professionele fietskoeriers in om ‘de winkel naar de klant toe te brengen’ en breidde onlangs uit naar vijf nieuwe steden. 

Het pizza-model, maar dan voor retail: dat bedacht Rajiv Laigsingh vier jaar geleden naar eigen zeggen voor zijn toenmalige werkgever Suitsupply, in de Verenigde Staten. Na het uitrollen van zijn same-day delivery project in New York, San Francisco en Chicago had hij de smaak te pakken. “Ik was er eigenlijk altijd heilig van overtuigd dat de last mile nog sneller, efficiënter en duurzamer kon.” Een gesprek met de ceo en mede-oprichter.

Vanuit welk idee is Bringly ontstaan?
“Bij het oprichten van de same-day delivery dienst voor Suitsupply lag de focus vooral op snelle bezorging en werkten we samen met Uber. Maar ik was van mening dat de pizzabezorger niet de beste koerier voor de retail is en dat de klantervaring nog beter kon. Terug in Nederland ging ik kijken naar andere opties op het gebied van duurzame bezorging en kwam ik erachter dat er in ons land al vrij veel professionele fietskoeriers aanwezig zijn. Samen met mede-oprichter Anton, die met name verantwoordelijk is voor het technische gedeelte, ben ik op kleine schaal met fietskoeriers gaan testen in Amsterdam, om sneller en duurzamer te bezorgen – vanuit de fysieke winkel.” 

Wat versta je onder een ‘professionele’ fietskoerier?
“Dat zijn koeriers wiens werk het is om op dagelijkse basis pakketjes zo snel mogelijk thuis te bezorgen. Ze fietsen op zowel racefietsen als bakfietsen - afhankelijk van de totale volumes -, zijn professioneel en klantvriendelijk en werken vaak in loondienst.”

Waarmee onderscheidt Bringly zich van andere bezorgdiensten?
“De service in combinatie met het duurzaamheidsaspect. In onze ogen hoeft een pakketje niet van buiten de stad te komen, zoals nu vaak nog gebeurt. Als een Amsterdamse klant een product bestelt bij Rituals dat op voorraad is in een filiaal in diezelfde stad, dan hoeft dat product niet vanuit het distributiecentrum buiten de stad te komen. De bezorging kan veel sneller, efficiënter en duurzamer vanuit de fysieke winkel. We zien te vaak dat winkels nog geen onderdeel uitmaken van de omnichannelstrategie en willen retailers met onze software helpen om die omslag te maken.”

Dat klinkt logisch, maar waarom gebeurt het nog niet op grote schaal?
“Tot voor kort draaide het vooral om efficiëntie; zoveel mogelijk pakketjes zo snel mogelijk bezorgen. Wanneer je grote volumes vanuit één distributiecentrum bezorgt, is de efficiëntie hoog en wordt de prijs per pakket lager. Tegenwoordig zie je echter steeds vaker dat klanten niet meer één, twee, drie of vier dagen op hun bestelling willen wachten. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan een duurzame bezorgoptie steeds groter, waardoor steeds meer retailers voor same-day delivery kiezen. Dat was vroeger een stuk duurder dan 'reguliere' bezorgopties, maar nu de volumes toenemen gaat de prijs per pakket omlaag. Daardoor komen wij qua bezorgkosten in de buurt van de traditionele bezorgdiensten.”

Welke voordelen biedt Bringly de retailer zelf?
“Steeds meer retailers willen op dezelfde manier bezorgen als Amazon of Coolblue, maar het opzetten van een eigen bezorgdienst is niet voor iedereen haalbaar. Met Bringly kunnen retailers dezelfde last mile-ervaring en -service bieden als de grote e-commercespelers, zonder dat zij een eigen logistieke bezorgdienst op hoeven te zetten.”

In februari haalde Bringly een investering binnen via ASIF Ventures. Om welk bedrag ging het en waarvoor hebben jullie de investering gebruikt?
“Ik kan niet zeggen om hoeveel geld het ging, maar wel dat we inmiddels bezig zijn met een tweede investeringsronde. Met de eerste ronde hebben we ons team uitgebreid en geïnvesteerd in de technische doorontwikkeling van onze software.”

De coronacrisis gaf jullie een duwtje in de rug, omdat gesloten winkels met overgebleven voorraad achterbleven en de distributie bij grotere retailers onder druk kwam te staan. Hoe houden jullie die groei vast?
“Tijdens de crisis kwamen inderdaad meer retailers naar ons toe om hun winkels te transformeren tot lokale hubs. We zijn dit jaar met 225 procent gegroeid, maar merken dat die flinke piek inmiddels iets aan het afnemen is. Aan de andere kant heeft de crisis ervoor gezorgd dat steeds meer winkeliers het belang van ship from store inzien, ook in de aanloop naar de piekdrukte in het vierde kwartaal. Tijdens de crisis hebben we veel learnings opgedaan met zowel lokale als grote retailers. Zo zijn we met Rituals binnen anderhalve week van start gegaan, waar dat normaal wat langer duurt. Die kennis en ervaring zetten we in om verder te groeien.”

Op basis waarvan selecteren jullie de steden waarnaar jullie uitbreiden?
“Dat hangt deels af van onze huidige klanten, van de steden waarin zij fysieke winkels hebben en hun historische salesdata. We kijken waar er veel wordt gekocht en dus onnodig CO2 wordt uitgestoten. Maar we kijken ook naar de aanwezige duurzame bezorgstromen. Op dit moment zijn we bezig met pilots in een aantal Nederlandse en Belgische steden, die we op de korte termijn bekendmaken. Uiteindelijk willen we onze software en ons duurzame bezorgnetwerk beschikbaar maken voor retailers door heel Europa.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen