Toekomst formules Broodzaak en Treck onzeker

Toekomst formules Broodzaak en Treck onzeker

Door de coronacrisis is de toekomst van de stationsformules Broodzaak en Treck onzeker geworden. Dat blijkt uit een reactie van exploitant HMSHost International op vragen van RetailNews.

Ceo Walter Seib laat via een woordvoerster weten dat de coronacrisis flink zijn stempel drukt op de sector. Het bedrijf ziet zich daarom genoodzaakt de strategie voor de broodjesdivisie te herzien. Wat dat concreet betekent, is niet duidelijk. De woordvoerster zegt er niet meer over te kunnen melden. Door de coronacrisis reizen veel minder mensen met de trein. President-directeur Roger van Boxtel van de NS sprak vrijdag de verwachting uit dat pas na 2024 de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 zijn.

Het is onduidelijk of de ombouwoperatie bij de filialen van Broodzaak wordt voortgezet. HMSHost kondigde in mei vorig jaar aan dat de 29 vestigingen worden vervangen door een nieuw concept: Treck. Deze formule heeft een gevarieerder aanbod (behalve broodjes ook soep, warme snacks en de speciaal voor Treck ontwikkelde pizza-twisters) en zelfscankassa's. Er is voor deze kassa's gekozen, zodat reizigers snel weer door kunnen. Volgens HMSHost zijn ze vaak niet langer dan vijf minuten op een station.

De Broodzaak-vestiging op het station van Haarlem werd eind mei vorig jaar als eerste aangepast. Daarna volgden al snel de filialen in Amersfoort en Leiden. Het zou volgens HMSHost anderhalf jaar duren voordat alle winkels zouden zijn vervangen. Ruim een jaar later staat de teller nog steeds op drie. Op de Facebookpagina van Treck is 24 januari het laatste bericht geplaatst. Op de Instagram-pagina is sinds 28 januari niets meer verschenen. De Facebook- en Instagrampagina van Broodzaak zijn eind februari voor het laatst geüpdatet.

Wie naar de website van Treck (treck.nu) gaat, komt op de site van HMSHost terecht. Daar staat Treck in tegenstelling tot onder meer Burger King en La Place, waarvan HMSHost stationswinkels exploiteert, niet bij de concepten van het bedrijf.

HMSHost exploiteert sinds 1 december 2018 de Broodzaak-winkels, nadat het bedrijf de door NS uitgeschreven aanbesteding had gewonnen. Het contract geldt voor tien jaar. De ruim vierhonderd medewerkers werden door HMSHost overgenomen. Toen HMSHost in augustus 2018 als winnaar uit de bus kwam, sprak het bedrijf nog de verwachting uit dat het aantal reizigers de komende jaren fors zou toenemen. "Waardoor een sterke omzetgroei van broodconsumptie wordt voorzien." Onderdeel van de aanbesteding was om een nieuwe toekomst voor Broodzaak te schetsen.

Een woordvoerder van de NS kan alleen melden dat er tot nu toe drie winkels zijn omgebouwd. "Als een soort van pilot. Die pilot loopt nog en die gaan ze evalueren." De woordvoerder heeft geen signalen van HMSHost ontvangen dat het bedrijf overweegt te stoppen met Broodzaak of met Treck.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!