HMSHost International stopt op de NS-stations met de ombouw van Broodzaak-filialen naar Treck-vestigingen. De coronacrisis speelt een rol, maar de nieuwe formule sloeg ook niet aan. Dat zegt topman Walter Seib tegen BNR.

De ombouwoperatie begon vorig jaar, ruim voor de coronacrisis. "Het is een interessante case: we hebben heel veel onderzoek gedaan en we waren er heel blij mee. Uiteindelijk hebben we na drie winkels gezien dat het onderzoek niet helemaal bevestigt wat de realiteit doet. Na corona moet je vervolgens weer alles herzien wat je gedaan hebt", aldus Seib. Het aantal reizigers is enorm gedaald en de formule (met behalve broodjes ook soep, warme snacks en de speciaal voor Treck ontwikkelde pizza-twisters) en zelfscankassa's bleek geen succes. Daarom worden de overige 26 Broodzaak-filialen niet omgebouwd naar Treck.

Seib liet in augustus al via een woordvoerster aan RetailNews weten dat de coronacrisis flink zijn stempel drukt op de sector. Het bedrijf zag zich daarom genoodzaakt de strategie voor de broodjesdivisie te herzien, zei hij. Wat dat concreet betekende, werd toen niet duidelijk. Hij wilde geen toelichting geven.

HMSHost tekende in 2018 een contract voor tien jaar voor de exploitatie van Broodzaak. Toen leek het er nog op dat het aantal reizigers de komende jaren fors zou toenemen. Als Seib op dat moment van corona had geweten, zou hij het contract niet zijn aangegaan. Seib ziet nu meer in een aangepaste Broodzaak-formule, zoals op Amsterdam Amstel. "Die is gericht op snelheid, contactloos en op prijs. We zien daar een heel goede respons en een veel betere performance dan in andere Broodzaken of in Treck."