RetailTrends september: Rituals, Sander van der Laan en de RetailRookies

RetailTrends september: Rituals, Sander van der Laan en de RetailRookies

Een jaar vol hoogtepunten zou het worden voor Rituals: één miljard euro omzet, meer dan duizend winkels, het twintigjarig jubileum en de komst van het eerste eigen warenhuis. “Begin maart kondigde ik nog aan dat het een fantastisch jaar werd en twee weken later zaten we op een andere planeet.” Raymond Cloosterman, geestelijk vader en ceo, blikt terug op het turbulente voorjaar maar vooral vooruit. Want vliegen op de automatische piloot is geen optie als je nog honderden ideeën hebt.

Een van die ideeën is om een well-being community te bouwen rondom het merk, vertelt Cloosterman. Zo kun je met de app al meditatie- en yogaoefeningen doen. "Dergelijke services breiden we uit." Daarnaast gaat Rituals voor een digital-first strategie waarbij digitaal het hart vormt van alle ontwikkelingen en de winkels. "We openen dit jaar House of Rituals en dat wordt de eerste plek waarin we ons gedachtegoed van slowing down en genieten van de kleine dingen op deze manier verankeren. Het moet de ultieme Rituals-merkbeleving worden, het is het startpunt van waar we de komende twee decennia naartoe willen als merk.”

In de serie Retaillessen spreken we met Sander van der Laan, momenteel ceo van Action. Al dertig jaar werkt hij in bijna tien functies voor de consument en zijn carrière bracht hem naar de andere kant van de Atlantische oceaan en weer terug. En dat terwijl hij van nature helemaal geen jobhopper is. “Ik ben heel loyaal, ik zit met liefde nog eens tien jaar bij Action.” 

Als New York de stad is die nooit slaapt en Dubai de stad die nooit stopt met bouwen, dan geldt dat voor Moskou misschien nog wel een beetje meer. Welkom in wat zomaar de meest dynamische en trendy metropool van Europa kan zijn.

Onlineretailers als Coolblue, fonQ, Flinders en Bax Music ruiken hun kans schoon en starten eigen merken. De race naar bodem ­ prijzen dwingt hen tot nadenken over extra onderscheidend vermogen. En de twintig tot dertig procent extra marge is natuurlijk ook niet mis.

Na vele jaren C&A en in totaal twee decennia fashion ging Marc Estourgie vorig jaar bij Holland & Barrett aan de slag. Een carrièreswitch die, met de coronacrisis nog vers in het geheugen, van een vooruitziende blik lijkt te getuigen. “Consumenten krijgen alleen maar meer belangstelling voor gezond leven en zelfzorg.”

Je hebt een idee voor een retailonderneming en dat idee wordt een droom. Op een dag besluit je die droom uit te voeren en begin je je eigen retailonderneming. Elk jaar selecteert de redactie van RetailTrends tien starters die hun droom waarmaken. Nodig: een dosis lef, een grote dosis zelfvertrouwen en een erg grote dosis doorzettingsvermogen. Maak kennis met de RetailRookies 2020/2021.

Supers en elektronicaretailers maken langzaam ruimte vrij voor elektronische schapkaarten. Ontwikkelaars werken alweer aan de volgende stap: slimme schappen die voorraadbeheer, klantdata, marketing én connected home combineren. Zijn de cornflakes bijna op? Je keukenkastje bestelt een nieuwe voorraad.

De nieuwste editie van RetailTrends verschijnt op 10 september. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.