Rituals haalt miljard niet, maar verdubbelt online

Rituals haalt miljard niet, maar verdubbelt online

Rituals gaat zijn doelstelling van een miljard euro omzet in 2020 niet halen. De cosmeticaketen hoopt in de buurt te komen van zijn omzet van vorig jaar, zegt oprichter Raymond Cloosterman in het septembernummer van RetailTrends. “We zien een voorzichtige trend van herstel.”

Het verlies tijdens de zwaarste drie maanden van de coronacrisis is niet meer goed te maken, zegt Cloosterman. De onlineomzet is tijdens de coronacrisis verviervoudigd. “Hoewel de winkels inmiddels weer open zijn, blijft dat twee keer zoveel als voorheen”, zegt Cloosterman. “E-commerce was lange tijd een ingewikkelde tak, maar nu is het een interessante poot geworden qua winstbijdrage.”

E-commerce is dit jaar al goed voor twintig procent van de totale omzet, vijf jaar eerder dan voorzien. De onlineomzet die via partners als Douglas, de Bijenkorf en pureplayers komt telt Rituals daarbij mee. Of de webshop als zelfstandig kanaal ook winstgevend is valt volgens Cloosterman niet te zeggen, omdat de totale kosten over alle vier de bedrijfstakken (retail, wholesale, travel, retail en e-commerce) worden verdeeld.

Rituals was vorig jaar goed voor 865 miljoen euro omzet, een bedrag dat Cloosterman dit jaar dus hoopt te evenaren. Het doel is verder nog steeds om volgend jaar op 1040 winkels wereldwijd te zitten. Witte vlekken ziet hij nog genoeg. “We moeten Italië, Rusland en Polen nog in en we zitten nog niet eens halverwege de mogelijkheden in Frankrijk en Duitsland.” Buiten Europa is China een speerpunt.

In het septembernummer van RetailTrends spreken we uitgebreid met Cloosterman over twintig jaar Rituals, de pijn van de coronacrisis, de nieuwe digital first-strategie en de groeikansen voor de toekomst. Het magazine verschijnt op 10 september en is vanaf dat moment ook digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Raymond Cloosterman verzorgt aankomende donderdag de afsluitende keynote op RetailTrends Live in het Amsterdamse DeLaMar Theater. Wil je er fysiek bij zijn óf online meekijken, kijk dan hier voor tickets.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends