Albert Heijn draait vanaf volgende week een pilot met een nieuwe manier van afrekenen. Met de nieuwe technologie hoeven klanten niet meer zelf hun boodschappen te scannen, maar neemt een camera dit van hen over.

De pilot vindt vooralsnog alleen plaats bij een filiaal in Delft en werkt met een camera en een weegschaal die de boodschappen registreren. “In deze eerste testfase plaatsen we een camera en weegschaal op één scan & go-meubel”, laat een woordvoerder aan Distrifood weten. Op dit moment draait de technologie alleen nog op de achtergrond mee en moeten klanten nog zelf hun boodschappen scannen. Dat is uiteindelijk niet meer nodig.

Albert Heijn werkt voor de pilot samen met het Nederlandse Prime Vision, dat gespecialiseerd is in systeemintegratie, automatisering, verwerking en herkenning voor de internationale post-, warehousing en logistiek op luchthavens. De klant wordt bij het scan & go-meubel geïnformeerd over de test en hoeft zich volgens de woordvoerster geen zorgen te maken om zijn of haar privacy. “Je komt niet in beeld. De camera is  gericht op je boodschappenmandje.”