Bol.com op de vingers getikt door ACM

Bol.com op de vingers getikt door ACM

Bol.com gaat consumenten voortaan beter informeren over wie de externe verkoper is. Dat belooft de webshop nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) deze op de vingers tikte.

Volgens de ACM was het voor de klant niet altijd duidelijk wie de verkoper van een product of dienst op bol.com is. De waakhond zou daarover veel klachten hebben ontvangen. "Wie zij kunnen aanspreken is belangrijk voor consumenten", legt directeur Consumenten Edwin van Houten uit. Zo moet de klant weten welke rechten hij of zij heeft en of ze een verkoopovereenkomst sluiten met het platform zelf of met een externe verkoper.

Bol.com, dat eerder al door brancheorganisatie Thuiswinkel.org werd aangesproken over dit onderwerp, heeft inmiddels beterschap beloofd. "Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is bol.com daarover nu duidelijk op zijn website", aldus de ACM. De waakhond geeft aan ook andere platforms hierop de komende periode actief te zullen controleren.

Reacties 3


Pascal Anema 15 sep, 17:50

Thuiswinkel.org. Overbodige geldverslindende instantie want de consument heeft gewoon recht op de wet koop op afstand. Bol: vergaarbak van allerlei onbetrouwbare leveranciers die rechstreeks vanuit Ali dropshippen. Hoelang blijft men dit nog accepteren?


ikke weet het 15 sep, 13:26

Ik ga ervan uit dat je als consument gewoon bij BOL.com koopt, en die zijn dan ook verantwoordelijk.
Bij de artikelen staat duidelijk aangegeven of bol of een wederverkoper het verkoopt.
Ik vind als consument dat als ik bij bol bestel, dat hun dan ook verantwoordelijk zijn.
De externe verkopers betalen genoeg kosten, zodat de verantwoordelijkheid in deze bij bol ligt.
Is de partner onbetrouwbaar, dan is bol verplicht om actie te ondernemen en deze partner te blokkeren.

Ze willen wel de torenhoge commissie ontvangen maar niet de ( daar voor betaalde ) service verlenen.

Zij schuiven het heel makkelijk naar de wederverkoper door, en geven ondertussen de klant ( al dan niet terecht ) gelijk.


Hugo Vis 15 sep, 12:40

Thuiswinkel.org werkt zelf volop mee aan het voor de consument onduidelijk maken bij wie je nu eigenlijk koopt. De Nederlandse platformen Winkelstraat.nl en Miinto bijvoorbeeld laten niet eens zien bij wie je uiteindelijk koopt. Pas als je bestelling daadwerkelijk geleverd wordt zieje pas wie eigenlijk de leverancier is, en deze blijkt dan vervolgens helemaal niet bij Thuiswinkel.org te zijn aangesloten. En wat dachten we van AMAZILLA, één en al vage leveranciers die veel te laat of helemaal niet leveren. Stel transparantie voorop ACM en handhaaf!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!