'Schaf betaald parkeren in de kleinere steden af'

'Schaf betaald parkeren in de kleinere steden af'

Schaf het betaald parkeren in kleinere steden af. Daarvoor pleit country director Remko Berkel van Specsavers Nederland in de RetailTrends Podcast.

"Het werkt gewoon een drempel op. We zien het in de praktijk: op het moment dat er betaald parkeren wordt ingevoerd, lopen de klantenstromen terug", aldus Berkel. "Als we de de binnensteden en de middelgrote steden leefbaar willen houden, dan is de beste investering volgens mij om het betaald parkeren af te schaffen. Dan heb ik het niet over de binnenstad van Amsterdam - dat is wat anders - maar in de kleinere steden voegt het weinig toe. Per saldo verlies je er klandizie."

Berkel vertelt in de podcast over zijn start als accountant bij PwC, zijn internationale avonturen bij GrandVision en over de ontwikkeling van Specsavers van discount disrupter naar kwaliteitsketen met een hoge medische focus. Ook gaat het over de opkomst van nieuwe online disrupters en hoe Specsavers marktleider kon worden in de moeilijke audicienmarkt.

Zie ook: Gratis parkeren, helpt dat de winkelier?

Reacties

Zou hier in België ook gerust mogen. Kleine en middelgrote Steden zouden heropleven. Geen dure centrummanager of dure events meer nodig om volk naar de stad te trekken

Geplaatst door Serge Den Belg op 15 september 2020 om 20:38

Parkeerbeleid moet vooral veel slimmer worden. Door bijvoorbeeld 1e uur gratis te laten parkeren verdient de gemeente uiteindelijk meer omdat de bezoeker zo een "deal" weet te waarderen. En vervolgens vaker komt en langer blijft. Er zijn nog meer sturende mogelijkheden als bijv tijdens de markt gratis parkeren. Maar helemaal gratis is niet altijd in belang ondernemers. Je krijgt langparkeerders, en bezoekers die niet meer gericht komen. En vervolgens niet of nauwlijks bij de ondernemers spenderen. Voor echte klanten is er dan geen of te weinig plek over. Want er is altijd te weinig parkeerruimte in het centrum, je moet dat goed verdelen.

Geplaatst door huub Van Tijel op 16 september 2020 om 00:01

2 uur gratis parkeren is vaak een prachtig timeslot om klanten te werven, te binden en te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt.

Geplaatst door Theo Terdu op 16 september 2020 om 10:10

Ik ben het er mee eens , die lokale overheden hebben de afgelopen jaren flink de zakken lopen te vullen met de verhogingen van parkeergelden en ozb. Maar als het gratis parkeren wordt wat ik toe juich dan zijn de dichtstbijzijnde parkeerplekken al voor openingstijd vol omdat winkel personeel dan hun auto daar gaat parkeren. Je ziet nu al een verschuiving met de boodschappen dat er al vele stadsbewoners zijn die in de omliggende dorpen hun inkopen gaan doen omdat daar gratis parkeren is.

Geplaatst door ger boer op 16 september 2020 om 10:15

Daluren doordeweeks (ochtend) bijvoorbeeld gratis, eerste en/of 2e uur gratis. Achteraf betaald parkeren heeft ook de voorkeur, zodat de bezoeker geen stress heeft.

Geplaatst door Gideon G op 16 september 2020 om 11:51

Laat retailers het weer de moeite waard worden om parkeergeld te betalen. Afschaffing parkeergeld zal niet de binnenstad redden.

Geplaatst door Sebastiaan V op 16 september 2020 om 14:49

Helemaal afschaffen van betaald parkeren zal de gemeente niet op prijs stellen, die raakt dan immers een fors deel van haar inkomsten kwijt. Maar een tussenvorm werkt wel. In de plaats waar ik woon kun je de eerste 2 uur gratis parkeren, en dat werkt uitstekend.

Geplaatst door Jan Janssen op 17 september 2020 om 10:55

Laatste nieuws









RetailTrends