Het langverwachte warenhuis House of Rituals opent woensdag zijn deuren. Met de winkel viert Rituals zijn twintigjarig bestaan en laat het cosmeticamerk zien welke koers het de volgende twintig jaar op gaat. De combinatie van een restaurant, body- en mindspa en compleet nieuw assortiment onder één dak moet Rituals naar eigen zeggen naar een volgende fase brengen.
House of Rituals bevindt zich aan het Spui in Amsterdam, in het voormalige Afrikahuis. Het warenhuis staat vlak bij de eerste Rituals-winkel waar het twintig jaar geleden allemaal begon, maar dan vele malen groter. Met 1500 vierkante meter is House of Rituals de grootste flagshipstore van het cosmeticamerk wereldwijd. In het warenhuis draait alles om slowing down en genieten van de kleine dingen, typerend voor de merkbeleving van Rituals. De opening van het nieuwe concept gebeurt in twee fases. Deze woensdag gaan de begane grond en de eerste verdieping open. In de zomer van 2021 zullen ook de tweede en derde verdieping volgen.
Het langverwachte warenhuis House of Rituals opent woensdag zijn deuren. Met de winkel viert Rituals zijn twintigjarig bestaan en laat het cosmeticamerk zien welke koers het de volgende twintig jaar op gaat. De combinatie van een restaurant, body- en mindspa en compleet nieuw assortiment onder één dak moet Rituals naar eigen zeggen naar een volgende fase brengen.
House of Rituals bevindt zich aan het Spui in Amsterdam, in het voormalige Afrikahuis. Het warenhuis staat vlak bij de eerste Rituals-winkel waar het twintig jaar geleden allemaal begon, maar dan vele malen groter. Met 1500 vierkante meter is House of Rituals de grootste flagshipstore van het cosmeticamerk wereldwijd. In het warenhuis draait alles om slowing down en genieten van de kleine dingen, typerend voor de merkbeleving van Rituals. De opening van het nieuwe concept gebeurt in twee fases. Deze woensdag gaan de begane grond en de eerste verdieping open. In de zomer van 2021 zullen ook de tweede en derde verdieping volgen.
Op de begane grond vind je de bekende Rituals-collecties zoals je die kent van de bestaande filialen. Ook het restaurant Rouhi – dat ‘mijn ziel’ betekent in het Arabisch – bevindt zich op deze etage. Door de aangescherpte coronamaatregelen zal het restaurant vooralsnog gesloten blijven. Als de horeca weer open mag, kunnen bezoekers hier terecht voor een drankje, lunch of diner. De gerechten zijn geïnspireerd op de keuken uit het Midden- en Verre Oosten.
De eerste verdieping staat volledig in het teken van de Home Collection van Rituals. Er is onder meer een parfumbar met 25 personaliseerbare parfums. Ook vind je er een exclusieve collectie geurkaarshouders die gevuld kunnen worden met zelfgekozen geurkaarsen. Daarnaast zijn er nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd, zoals wasmiddelen, reisaccessoires, interieurdecoratie, beddengoed en badtextiel. “Die producten ontwikkelen we zelf, niet in licentie”, vertelde Raymond Cloosterman eerder aan RetailTrends. “Als dat aanslaat kunnen we dat assortiment koppelen aan onze reguliere winkels. En dan hebben we een nieuwe poot naast onze huidige business. “ Voor nu zijn deze productcategorieën uitsluitend verkrijgbaar bij House of Rituals, maar later ook in de webshop van het cosmeticamerk.
Body- en mindspa
Om de merkbeleving van Rituals verder centraal te stellen, is de derde en vierde verdieping ingericht als body- en mindspa. Bij de bodyspa kun je terecht voor massages, schoonheidsbehandelingen en beautyadvies. De mindspa is een plek om ‘lichaam, geest en ziel te laten ontsnappen aan de waan van de drukke dag’. Onder meer meditatielessen en workshops ter ondersteuning voor geest en ziel worden hier gegeven. Ook kun je er terecht voor professionele behandelingen om stress te verminderen.
Volgens ceo en oprichter Raymond Cloosterman is House of Rituals de plek waar het merk nieuwe concepten op het gebied van innovatie, merchandising en omnichannel kan testen om die concepten vervolgens uit te rollen naar de reguliere winkels van Rituals. Het zorgt er bovendien voor dat het cosmeticamerk veel meer vanuit de winkel gaat denken en kijkt hoe het zijn digital first-strategie vorm kan geven. In eerste instantie blijft het bij één vestiging van House of Rituals, maar als de formule aanslaat en op zichzelf kan draaien droomt Cloosterman ervan om ‘zo’n tent in een aantal hoofdsteden over de hele wereld te hebben’.