Vloggers mogen binnenkort geen producten meer aanprijzen

Vloggers mogen binnenkort geen producten meer aanprijzen

Vloggers mogen binnenkort geen producten meer aanprijzen in hun video’s in ruil voor geld. Dat bevestigt het Commissariaat voor de Media na vragen van het FD

De nieuwe regels zijn gebaseerd op de Mediawet die per 1 november gewijzigd is en maken waarschijnlijk een einde aan het verdienmodel van veel bekende vloggers. Op dit moment betalen bedrijven populaire vloggers soms tienduizenden euro’s om hun product te promoten – veruit de belangrijkste inkomstenbron voor de videomakers. De nieuwe regels verbieden vloggers echter om kijkers aan te sporen om een product te kopen. Ook wordt het verboden om een product ‘overmatige aandacht’ te geven. Als een vlogger voortaan een product in beeld brengt (zonder aanprijzing), moet aan het begin en einde van het filmpje worden aangegeven dat de video reclame bevat.

In vlogs voor kinderen jonger dan 12 jaar mogen helemaal geen gesponsorde producten meer voorkomen. Ook krijgen vloggers een aantal plichten die nu al voor onder meer televisieprogramma’s gelden, zoals het jaarlijks betalen van 220 euro aan toezichtkosten aan het Commissariaat voor de Media. Daarnaast moeten ze zich laten beoordelen door Kijkwijzer, wat jaarlijks ruim vierhonderd euro kost. Tot slot moeten ze de scheiding tussen ‘redactie’ en ‘commercie’ opnemen in een redactiestatuut. 

Het Commissariaat voor de Media zegt boetes op te zullen leggen wanneer de regels worden overtreden. Hoe hoog de boetes worden, is nog niet bekend. Ook is nog niet duidelijk vanaf wanneer de regels gelden, omdat de toezichthouder eerst moet weten wie precies onder de nieuwe regels vallen. Dat wordt op Europees niveau besloten. De nieuwe regels gelden niet voor posts op sociale media, waaronder Instagram; daarvoor geldt de vrijblijvende Reclamecode. 
 

Reacties 2


uit fluencer 12 nov, 02:01

Nope. Volgens het EU verslag gaat het om alle vlogs, op alle media, maar niet voor een statische post. Dit voorstel is wel eerlijk omdat vloggers volledige bedrijven zijn (al dan niet gerund door vrienden of partners), zonder rekening te houden met de reclame code commissie. terwijl andere aanbieders braaf hun geld betalen, en geen snoep of suiker houdende dranken aanbieden. Inderdaad het gaat wel over meer geld verdienen, dat is weer jammer. Ben wel benieuwd hoe de commissie dit gaat monitoren, dat is wel veel werk voor die 220,- per jaar.


I. Nfluencer 11 nov, 17:19

Dus als ik het goed begrijp mag het niet meer op een persoonlijke vlog, maar wel nog op alle social media? Schiet de wet dan niet compleet zijn doel voorbij?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!