Coolblue is het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. In de categorie supermarkten is Deen het klantvriendelijkst. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse, dat sinds 2017 continu online de klanttevredenheid meet.

Het is voor de derde keer dat Coolblue tot winnaar wordt uitgeroepen. In 2017 en 2018 eindigde de retailer ook bovenaan. Vorig jaar deed De Efteling het net iets beter. Dit jaar troeft Coolblue met een score van 8,53 de Arnhemse dierentuin Burgers' Zoo af (8,44). Als derde eindigt onlinedierenwinkel Zooplus.

Volgens het onderzoek maakt Coolblue zijn leus 'alles voor een glimlach' waar. 57 procent van de klanten geeft het bedrijf een 9 of een 10 voor klantvriendelijkheid. Annemijn Kuenen, head customer service bij Coolblue, is uiteraard blij met de prijs. "Bij Coolblue proberen we ons elke dag weer een beetje te verbeteren; dit jaar lag onze focus daarbij op het inrichten van betere product-klantreizen en op groene klantreizen. We zijn trots dat dit blijkbaar goed lukt en dat onze klanten dit waarderen.

Deen is met een 8,09 uitgeroepen tot klantvriendelijkste supermarkt. Jan Linders eindigt als tweede, ook net boven de 8. In het totale klassement is Deen elfde en Jan Linders dertiende.

Top 10 klantvriendelijkste bedrijven van Nederland 2020:

 1. Coolblue
 2. Burgers' Zoo
 3. zooplus
 4. De Efteling
 5. Simyo
 6. Rituals
 7. DSW
 8. Pearle
 9. Van der Valk
10. bol.com