De bezorging met drones komt door de slimme infrastructuur van steden steeds dichterbij. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie van publiek-private samenwerkingsorgaan Space53, die in handen is van De Telegraaf.

Onder meer de sensoren in gebouwen, luchtvaartbakens en bijvoorbeeld straatverlichting die met elkaar door internet zijn verbonden, creëeren zogenaamde 'dronesnelwegen' die door pakketbezorging en ook hulpdiensten ingezet kunnen worden. 

Vorig jaar is PostNL samen met het Erasmus Medisch Centrum, bloedbank Sanquin en de ANWB gestart met een proef voor spoedverzendingen per drone. In de tussentijd zijn er tweehonderd vluchten geweest. "Nu hebben we nog voor elke vlucht een vergunning nodig en mogen we alleen testen boven een beperkt bewoond gebied. Dat willen we uitbreiden", zegt PostNL.

Bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) ligt al een concept voor dronesnelwegen, die op verschillende hoogtes en in diverse richtingen vliegen. Drones die dezelfde kant op moeten, vliegen op gelijke hoogte.

UPS startte twee jaar terug in de Verenigde Staten al met dronebezorging. "In de VS zijn ze wat verder dan hier, maar ook daar moet de horde worden genomen hoe droneverkeer in te passen in het normale luchtverkeer", zegt NLR-onderzoeker Wesley Poland.