De onafhankelijke verkooppartners van Amazon hebben volgens de retailreus ‘records gebroken’ tijdens Black Friday en Cyber Monday. Samen realiseerden ze een omzet van 4,8 miljard dollar (bijna vier miljard euro), een stijging van zestig procent ten opzichte van vorig jaar. 

Amazon spreekt van het grootste ‘holiday shopping season’ in zijn geschiedenis, al noemt het bedrijf geen precieze cijfers. Door de coronacrisis deden meer consumenten hun feestaankopen online. Daarnaast werden de cadeautjes dit jaar relatief vroeg ingeslagen, mede door de toegenomen populariteit van Black Friday en Cyber Monday. In de Verenigde Staten namen de totale verkopen tijdens Black Friday met 22 procent toe ten opzichte van 2019, blijkt uit cijfers van Adobe.

Door de pandemie stelde Amazon zijn Prime Day uit, van halverwege juli naar oktober. Daarmee werd het koopjesfestijn de onofficiële start van het seizoen voor kerstinkopen. Volgens Amazon behaalden meer dan 71 duizend kleine en middelgrote bedrijven van over de hele wereld al een omzet van ruim honderdduizend dollar sinds de start van het feestseizoen.