Door 'absolute topdrukte' bij PostNL lukt het niet om alle pakketjes op tijd te bezorgen. De afgelopen zeven dagen werden ruim tien miljoen pakketjes afgeleverd.

PostNL zegt webshops soms te moeten teleurstellen. "Omdat we geen concessies willen doen aan de coronamaatregelen en ons netwerk goed moet kunnen blijven draaien, passen we op piekmomenten de planning voor het ophalen van pakketten bij webshops aan", zegt directeur Pakketten & Logistiek Liesbeth Kaashoek. Consumenten wordt gevraagd om retouren zo veel mogelijk vast te houden tot na Sinterklaas.

"We bevinden ons in een uitzonderlijke situatie en vinden het vervelend dat we deze maatregelen moeten treffen", aldus Kaashoek. "We vragen onze klanten en consumenten daarvoor om begrip. Maar alleen zo blijven we in staat om 95 procent van de pakketten veilig en op de beloofde dag bezorgen." De komende dagen verwacht PostNL nog anderhalf miljoen pakketjes te bezorgen.

Diverse webwinkels waarschuwen op hun site dat bestellingen langer onderweg zijn. Zo zegt Decathlon dat nieuwe orders niet voor het weekend zullen worden geleverd.