Pratende wortels, levensechte rendieren en natuurlijk een mierzoet coronasausje: ook – of júist – in crisistijd halen retailers alles uit de kast om te scoren bij de consument, in aanloop naar the most wonderful time of the year. We zetten een aantal opvallende kerstcommercials op een rij.
Plus
Met name voor supermarkten breekt er een belangrijke en drukke periode aan. Reden om, zodra Sinterklaas zijn hielen heeft gelicht, flink uit te pakken met een zoetsappige kerstcommercial. Het meest terugkerende thema? Je voelt ‘m al aankomen: corona. Als het aan de gemiddelde super ligt, kunnen we ‘ondanks alles‘ toch samen zijn. In de reclame van Plus volgen we buschauffeur Mo die een norse passagier op leeftijd vanachter zijn spatscherm wijst op de mondkapjesplicht. Daarna krijgt zijn werkdag een verrassende (nou ja, een beetje) wending.
Pratende wortels, levensechte rendieren en natuurlijk een mierzoet coronasausje: ook – of júist – in crisistijd halen retailers alles uit de kast om te scoren bij de consument, in aanloop naar the most wonderful time of the year. We zetten een aantal opvallende kerstcommercials op een rij.
Plus
Met name voor supermarkten breekt er een belangrijke en drukke periode aan. Reden om, zodra Sinterklaas zijn hielen heeft gelicht, flink uit te pakken met een zoetsappige kerstcommercial. Het meest terugkerende thema? Je voelt ‘m al aankomen: corona. Als het aan de gemiddelde super ligt, kunnen we ‘ondanks alles‘ toch samen zijn. In de reclame van Plus volgen we buschauffeur Mo die een norse passagier op leeftijd vanachter zijn spatscherm wijst op de mondkapjesplicht. Daarna krijgt zijn werkdag een verrassende (nou ja, een beetje) wending.
Lidl
Lidl tilt datzelfde, haast onontkoombare thema met zijn kerstspotje naar een hoger en vooral nóg sentimenteler niveau. De supermarkt strikte zanger/acteur Thomas Acda voor de rol van hulpkerstman, die na een dag hard werken niets liever wil dan zijn bejaarde moeder een dikke knuffel geven. Dat mag natuurlijk niet, maar daar heeft hij een ‘magische’ oplossing voor.
Aldi
Aldi mag dan een discounter zijn, voor zijn kerstspotjes pakt de Duitse supermarkt groots uit. In Engeland viel de keten zelfs in de prijzen met zijn commercial, waarin de hoofdrol zoals gewoonlijk is weggelegd voor Kevin the Carrot. Uit onderzoek dat door middel van kunstmatige intelligentie de gezichtsuitdrukkingen van kijkers analyseert, blijkt dat de wortel met kraaloogjes en zijn stekelige vriendje de consument het meeste weten te beroeren.
John Lewis
Niet alleen supermarkten halen de slingers, kerstballen, magie en sentimentele boodschappen van stal in aanloop naar 25 december. Als we het over kerstcommercials hebben, mag John Lewis zeker niet ontbreken. Dit jaar is ook het spotje van de Britse warenhuisketen, met als thema ‘geef een beetje liefde’, overgoten met een mierzoet coronasausje.
Coca-Cola
Ook Coca-Cola, het merk dat ooit de kerstman in het leven riep, staat bekend om zijn hartverwarmende kerstreclames. Dit jaar is daarop geen uitzondering. Met 2,5 minuut is het spotje aan de lange kant, maar er gebeurt dan ook genoeg. Zo zien we een vader die letterlijk bergen beklimt en rivieren oversteekt om kerst te kunnen vieren met zijn dochtertje, met op de achtergrond aanzwellende filmmuziek. Niet voor niets wees Coca-Cola Star Wars-regisseur Taiki Waititi aan om het filmpje in elkaar te zetten. Kippenvel gegarandeerd.
Sainsbury’s
Een kerstcommercial die voor de nodige ophef zorgde, is die van Sainsbury’s. In het spotje van de Britse supermarktketen zien we een zwart gezin in aanloop naar de kerstdagen. Een vrolijk en warm tafereel, maar wel een beeld dat bij sommige klanten in het verkeerde keelgat schoot. Zo zouden ze zich niet gerepresenteerd voelen door mensen van kleur, wat leidde tot harde reacties. De supermarkt liet het er niet bij zitten, maar kwam met het volgende statement: “Onze reclames draaien om eten en familie, de kern van Kerstmis. Helaas vond een kleine maar uitgesproken minderheid het nodig om zijn racistische denkbeelden te delen.”
Tesco
We eindigen met een positieve noot van Tesco. De supermarktketen heeft namelijk besloten dat de beruchte naughty list dit jaar volledig wordt geschrapt. Na zo’n dramatisch jaar kunnen we die stress er niet óók nog bij hebben, is de gedachte. Het kapsel van je zusje verpest tijdens de lockdown? Vergeten voor de zoveelste keer Happy Birthday te zingen tijdens het wassen van je handen? Dit jaar knijpt de kerstman een oogje toe.