Kabinet scherpt na ophef regels winkels aan

Kabinet scherpt na ophef regels winkels aan

Het kabinet heeft de regels voor winkels aangescherpt. Alleen winkels die voorafgaand aan de lockdown meer dan zeventig procent van hun omzet uit levensmiddelen, drogisterijartikelen en diervoeding halen, mogen openblijven.

Er is tot een aanscherping besloten omdat steeds meer winkelketens in navolging van HEMA de deuren wilden openen. Klanten konden bij HEMA sinds dinsdag terecht voor levensmiddelen en andere 'essentiële producten'. Andere producten werden afgeschermd. "We zijn de grootste banketbakker van Nederland. Het zou gek zijn als we dicht zouden gaan", zei een woordvoerster. Daarna wilden ook Wibra en Action met een beperkt assortiment opengaan. Dat leidde tot ophef, onder meer in politiek Den Haag. HEMA besloot eerder op de dag vanaf donderdag alsnog de winkels te sluiten.

Winkels die aan de zeventig procent-regel voldoen, mogen het non-foodassortiment niet tijdelijk uitbreiden. In de buitenlucht zijn alleen (week)markten voor levensmiddelen toegestaan. Verder mogen buiten alleen bloemen en kerstbomen worden verkocht. Winkels mogen ook niet kiezen voor afhalen, bezorgen mag wel. Alleen bij het doe-het-zelf-winkels (zoals bouwmarkten) en winkels voor diervoeding kunnen vooraf bestelde spullen worden afgehaald. Take-away in de horeca blijft ook mogelijk.

Reacties 7


Hugo Vis 17 dec, 11:52

Workaround 3.0; Bij afhalen van uw aankoop een gratis blikje KitteKat of buisje aspirine. Oh ja, alle coffeeshops zijn wel open # = eerste levensbehoefte “weetjewel"


Alles voor de Centen 17 dec, 11:38

De reacties over BCC zijn jammer genoeg waar.

Ik had van zo’n groot bedrijf wel anders verwacht, maar de vermomming van eigen voorraad als vervolgens “DHL” pakketjes is absurd, dit is tegen de regels in spelen en natuurlijk niet de juiste manier van aanbieden. De mazen dienen weer gezocht te worden.

Veel wijsheid toegewenst aan BCC en het bestuur, want volgens mij gaat dat allemaal niet geheel hand in hand. (Claim van op tv)


De Drogist 17 dec, 00:23

@Karel karel 83%


Anoniem Anoniem 16 dec, 22:23

Erg jammer dat BCC inderdaad het niet eerlijk speelt... DHL was eerder niet geopend als pick-up & return inverband met het corona virus. ze wouden op deze manier de drukte vermeiden en zo minder bezoekers in de winkel verwelkomen. opzicht een goed initiatief, echter komen ze daar nu op terug. Door juist de klanten weer te verwelkomen voor DHL en Click & Collect via de website zorgen ze ervoor dat de drukte weer terugkomt bij de winkel, iets wat in strijd is met de opgelegde maatregelen. iets lijkt mij hier niet te kloppen!


Karel Karel 16 dec, 19:22

En Kruidvat komt die ook aan de 70%? Denk het niet als ze geluk hebben 50/50


Alles voor de omzet Bakker 16 dec, 19:18

BCC, laat via Click en Collect eigen winkel voorraden via een DHL constructie binnen een uur afhalen in de winkel , dat nu een DHL loket heeft .
Winkelpersoneel krijgt de opdracht de artikelen in een verzend doos te doen en voorzien van een etiket. Zo lijkt het of het is verzonden.
Dit is schijn ! Dit is tegen de regels , oneerlijke concurrentie voor kleine middenstanders en zorgt voor onnodige reis bewegingen.
Op tv verkondigt dhr Witteveen zich aan de regels te houden,
Maar in praktijk heeft de Mirage Retail Group maling aan de regels en aan hun personeel!!!


Danny Landman 16 dec, 17:40

Dan zou ik eens bij de BCC gaan kijken met zijn DHL afhaalpunt!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!