Directeur Tjeerd Jegen ziet ruimte voor meer HEMA-winkels in Nederland, onder meer in nieuwe groeikernen. "Maar ik zie ons niet snel een nieuwe grote HEMA openen, met meerdere verdiepingen", zegt hij in een gesprek met de Volkskrant.

Zulke winkels zijn volgens hem niet meer van deze tijd. "Consumenten willen buurtwinkels." Jegen zegt dat nadat de verkoop van HEMA aan Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom afgelopen week definitief werd. Door deze overeenkomst zal de rentelast van ruim vijftig miljoen naar minder dan tien miljoen dalen. Daardoor kan er volgens Jegen in Nederland meer worden geïnvesteerd.

Pas als de verkoop in februari helemaal is afgerond, wil Jegen ingaan op de strategie van HEMA. De familie Van Eerd liet eerder weten dat HEMA terug moet naar de basis: de Benelux en Frankrijk. De laatste jaren breidde de keten juist ook uit naar andere werelddelen. Deze maand gingen nog twee winkels in Mexico open.