'Omzet detailhandel vorige maand met 10 procent gegroeid'

'Omzet detailhandel vorige maand met 10 procent gegroeid'

De detailhandel heeft in november 9,6 procent meer omgezet ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Met name verkopers van consumentenelektronica, witgoed, keukens en vloeren zagen hun omzet stijgen.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Zonder deze correctie bedroeg de stijging 5,4 procent. De totale omzet van winkels in de non-foodsector groeide met 5,9 procent. De grootste groei werd gerealiseerd door de winkels in consumentenelektronica en witgoed, met een stijging van 25,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren deden in november goede zaken (+25,6 procent). Daarnaast draaiden verkopers van meubels en recreatieartikelen en de drogisterijen een hogere omzet dan vorig jaar.

De kleding- en schoenenwinkels hadden echter te kampen met sterke omzetverliezen, na een kleine opleving in het tweede kwartaal. Het omzetverlies in deze branches bedroeg in november 15 à 16 procent. Winkels in voedings- en genotsmiddelen zetten in november 5,9 procent meer om, supermarkten 5,3 procent. De omzetgroei van speciaalzaken was voor de zevende maand op rij groter dan vijf procent (+9,7 procent). Webshops realiseerden in november een omzetgroei van 55,5 procent ten opzichte van 2019. 
 

Reacties 3


Reinder Koornstra 31 dec, 11:46

Wat steeds duidelijker maakt dat het complete waanzin is nog dit soort macrocijfers te publiceren!
Het gaat goed met de ene branche, maar in de winkelstraat is het treurnis. Dus stoppen met ‘de detailhandel’ en gewoon rijtjes publiceren!
Die detailcijfers zijn er, dus gebruik ze!
Zeker in een vakblad!


filip FRAIKIN 31 dec, 12:01

terechte opmerking!!!


Hugo Vis 31 dec, 12:04

Reinder, je hebt helemaal gelijk. Het CBS lijkt er bijna een spelletje van te maken, eerst keer op keer in de kop “omzet detailhandel groeit” om vervolgens verderop te lezen dat hier de Albert Heijn en andere food plus alle online verkopen van onder andere het Duitse Zalando en Amazon ook in zitten. Vervolgens staat steevast “gedownplayed” in de staart van het artikel dat het eigenlijk met heel veel fysieke non food erruggg slecht gaat. Waarom zo de positivo uithangen terwijl de noodklokken moeten worden geluid.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!