Winnaar/verliezer van de week: Beter Bed en Aldi

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Beter Bed en Aldi.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Beter Bed en Aldi.

Winnaar: Beter Bed
Wat zal-ie lekker slapen, topman John Kruijssen van Beter Bed. Coronacrisis of niet: het gaat goed met het beursgenoteerde bedrijf uit Uden. Voor het zevende kwartaal op rij kon Beter Bed een omzetstijging melden. Mooi nieuws voor het bedrijf dat door buitenlandse activiteiten flink in de problemen was gekomen. Dat kwam vooral door de Duitse dochter Matratzen Concord. Eind 2017 waarschuwde toeleverancier BASF dat er door een productiefout mogelijk een te hoge concentratie giftige stoffen in de schuimmatrassen was beland. Uiteindelijk bleek er geen gevaar voor consumenten, maar die lieten de matrassen links liggen. En het was al kwakkelen geblazen bij Matratzen Concord, dat niets zag in boxsprings en ook online zat te maffen. Na de verkoop van Matratzen Concord, goed voor een kleine duizend winkels in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en onder meer de verkoop van twee dc's zit de schwung er weer in. "De huidige strategie werpt zijn vruchten af", zegt Kruijssen. Hij wijst op de investeringen om het concern verder de digitaliseren en de 'klantreis' te verbeteren. Dit jaar komen er nieuwe producten aan en er wordt ingezet op advies met behulp van technologie.

Verliezer: Aldi
2020 was voor alle supermarktketens een uitstekend jaar. Door de coronacrisis werd er een recordomzet geboekt. Desondanks kan Aldi een verliezer worden genoemd. De Duitse discounter blijft in Nederland terrein verliezen. Het marktaandeel liep terug van 5,9 naar 5,5 procent. Het is de tweede daling op rij. In 2018 had Aldi 6,1 procent van de markt in handen. Er moet wat gebeuren, zagen ze ook bij Aldi in. Aan de winkels is flink gesleuteld en voor het eerst sinds de entree in Nederland, in 1973, wordt er via televisie reclame gemaakt. Ook heeft Aldi social media ontdekt. Op zowel Facebook als Instagram is een account geopend. Maar dat alles kan de teruggang nog niet stoppen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen